Funktion, om en variabel innehåller integer? Om det är ett numeriskt värde borde fältet vara av typen integer och då bör det enda du behöver kika på är om värdet är null eller så är det ett numeriskt värde. If IsNumeric(variabeln) Then Du kan också trixa med Varför inte använda konstanter? Jag vet att du är rädd för siffror. Är inte det eventuell prestanda förlust försummbart? Kontroll om det är ett integer/long värde?
Hämtar en post ur en databas och vill kolla om det är ett numeriskt värde.
Tacksam för hjälp.Sv: Kontroll om det är ett integer/long värde?
<%
If IsNull(dbVarde) Then .....
%>
cya,
PatrikBSv: Kontroll om det är ett integer/long värde?
Men där slinker även flyttal (decimala) med.Sv: Kontroll om det är ett integer/long värde?
Select Case VarType(variabel)
Case 2,3
MsgBox "Integer/Long
Case 4,5
MsgBox "Single/Double"
Case Is = 6
MsgBox "Currency"
Case Is = 7
MsgBox "Date"
Case Is = 8
MsgBox "String"
End SelectSv: Kontroll om det är ett integer/long värde?
<code>
Select Case VarType(variabel)
Case vbInteger, vbLong
MsgBox "Integer/Long"
Case vbSingle, vbDouble
MsgBox "Single/Double"
Case vbCurrency
MsgBox "Currency"
Case vbDate
MsgBox "Date"
Case vbString
MsgBox "String"
End Select
</code>
Om man vill ha ett läsvänlig namn för en variabel kan man använda TypeName() funtionen istället:
<code>
MsgBox TypeName(variabel)
</code>
:PSv: Kontroll om det är ett integer/long värde?
Med mitt exempel behöver jag inte fråga Msvbvm60.dll vad vbCurrency betyder.Sv: Kontroll om det är ett integer/long värde?
Jag anser att man får mycket en mycket mer läsvänligheten kod genom att använda namngivna konstanter. Villket starkt överväger nackdelar.
Hur ofta refererar du till personer genom deras personnummer eller telefon nummer? Mäniskan kan snabbare referera till ett namn än ett tal.