Hej !! Kan du visa SQL koden för frågan. Vissa typer av satser gör att resultatet inte går att redigera... Hej ! Jag skulle tro att felet är att du öppnat ett ReadOnly recordset i VB. Du kan inte redigera fråger som är grupperade efter som databas motorn inte vet hur den skall fördela värdet... Hej !! Jag kan lägga till nya poster och ändra i poster, men inte radera en post. Detta är generellt, jag har 2 st frågor och ingen kan raderas.Problem med låsta/skrivskyddade poster
Jag har skapat en fråga som är baserad på en tabell och anslutet denna fråga till en datakopplare (Data1) i VB.
Problemet är att jag inte kan radera någon post från frågan, får meddelandet "Posterna togs inte bort de är skrivskyddade"
Är detta standard för en fråga eller kan jag på något sätt tillåta radering av poster ändå ??
ArneSv: Problem med låsta/skrivskyddade poster
Sv: Problem med låsta/skrivskyddade poster
Här kommer SQL-satsen som genererats av Access:
SELECT Objekt2.ProjNr, Objekt2.Rumsbeteckning, Objekt2.Artikelspec, Objekt2.ArtNr, Objekt2.Antal, Objekt2.Pris, Sum([Antal]*[Pris]) AS Totalt
FROM Objekt2
GROUP BY Objekt2.ProjNr, Objekt2.Rumsbeteckning, Objekt2.Artikelspec, Objekt2.ArtNr, Objekt2.Antal, Objekt2.Pris
ORDER BY Objekt2.Rumsbeteckning;
ArneSv: Problem med låsta/skrivskyddade poster
Nej, kopplaren har egenskapen ReadOnly = FalseSv: Problem med låsta/skrivskyddade poster
Är detta generellt att man inte kan radera en post i en fråga som är ansluten till en datakopplare ?