Hejsan alla VB-kunniga! *suckar djupt*Error 91 - Object variable or With block variable not set
Jag är en nybörjare på VB, och har förmodligen tagit mig lite vatten över huvudet, men det SKA ju gå... ;)
Jag har en applikation som ska jobba mot en databas som jag skapat med hjälp av VisData, och har då i mitt formulär ett data-objekt -där jag satt upp databasnamnet så det pekar på min databasfil.
Problemet är att nära jag nu testkör, får jag Runtime Error vid första anropet mot detta data-objekt där koden exempelvis kan se ut på följande sätt:
frmMain.datData.Recordset.FindFirst strId
där datData är namnet på mitt Data-objekt.
De flesta av mina DB-anrop ligger i en global Modul, men det ska väl inte spela roll?
Det som förvirrar mig mest är att jag tidigare gjort en något enklare applikation med samma typ av databaskoppling, och jag kan inte se att jag missat nåt.
Hittade ett annat inlägg här där man hänvisade till att databasen skulle skapas eller öppnas först, men det behövde jag aldrig göra i min gamla fungerande applikation.
Jag har också lagt till "Microsoft DAO 3.51 Object Library" som referens, vilket jag förstått att det kunnat ge samma fel om jag missat den biten.
Kan någon ge mig nåt bra tips?
Och naturligtvis brinner det i knutarna... :)
Mycket tacksam för hjälp!
Mvh,
Gunilla NorbergSv: Error 91 - Object variable or With block variable not set
Tänk så allting löser sig fort när man väl sätter sig ner och formulerar frågan...
Jag hade ju kollat alla inställningar så noga, men hade naturligtvis missat att ange vilken tabell i databasen som data-objektet skulle arbeta mot!
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag tagit upp, er tid, bandbredd och utrymmet på Pellesofts server...
Jag får väl hoppas att det åtminstone hjkälper nån annan novis någon gång!
Tack ändå för att ni finns!
Mvh,
Gunilla