Har inte jobbat alls med Visual Studio.. dock en hel del med ASP så jag kan lite VB iaf:) Gör ett systray program som sparar användar id i windowsregistret. Låt sedan programmet hämta en URL med HTTP GET var 5 minut. Använd tex MSINET.OCX för detta. Ok skall försöka förtydliga lite.... Tack, ska höra av mej om jag får problem och det kommer jag helt säkert att få ;)Lite frågor.
Ska försöka beskriva vad jag vill göra:
Har ett Community med som vanliga sakerna:
Gästbok, Mail och forum mm.
Nu vill jag att medlemmarna ska kunna ladda ner ett litet program som visar bilder för mail, gb och forum. Om dom fått nytt gb tex så ska det visas en bild annars en annan bild. Själva programmet ska bara ta upp så mycket plats på skärmen som bilderna kräver. och skulle vara bra om man kan ställa in det på "always on top" också.
Allt det här kräver ju förstås att programmet känner av vilket id man loggat in med och så ska det kunna kommunicera med en mySQL databas på min server.
När man trycker på en av bilderna ska man ju förstås också komma till den delen av min sida som bilden representerar.
Nu kräver jag inte att nån skriver precis hur jag ska göra.. vill bara ha lite hjälp på traven och veta om det här är möjligt att göra.Sv: Lite frågor.
Mkt enkel lösning.....Sv: Lite frågor.
>Gör ett systray program som sparar användar id i windowsregistret.
Skapa ett program som lägger sig nere vid klockan i windows, där kan du ha dina 3 ikoner. Hur du gör detta kan du bla läsa här: [Addera en ikon i systray]
>Låt sedan programmet hämta en URL med HTTP GET var 5 minut.
>Använd tex MSINET.OCX för detta.
Lägg till kontrollen "Microsoft Internet Transfer Control" och rita in den i ditt projekt.
Sedan använder du den ungefär såhä:
<code>
Dim UserIdToCheck, ReturnBuffer As String
UserIdToCheck = "1273767"
Inet1.URL = "http://www.minserver.com/Program/CheckUserMessage.asp?Id=" & UserIdToCheck
Inet1.Execute
Do Until Inet1.StillExecuting = False
DoEvents
Loop
ReturnBuffer = Trim(Inet1.GetChunk(5000))
'Asp sidan returnerar tex "5" för 5 meddelanden.
MsgBox "Du har" & ReturnBuffer & "nya meddelanden!"
</code>Sv: Lite frågor.