Hur konverterar jag en binär sträng (kommer från yttre hårdvara kopplat via seriporten) till HEX? Hex$(Asc("tecknet")). Tack! Nu får du använd det lilla mor skickade med dig när du gick ut i världen ;-) Ja vars jag har försökt, men... Okidoki min vän det löser man . Var nånstans ? Varnånstans ? Då finns det ett ord till som du måste pränta in. "Tålamod" Jag är inte ute efter att andra ska lösa mina problem. Men jag har suttigt och slitigt mitt hår i nästan två dagar nu med detta. Jag har kört fast och behöver en knuff i rätt riktning. Och eftersom jag inte kan Delphi så blir det att prova sig fram. Ok min vän , jag blir så glad när du funderar på Delphi.Binärt till HEX
@@@ ska allså bli 90 40 40 7F 90 40Sv: Binärt till HEX
Litet problem som man bör tänka på om talet är mindre än 10 så bör man ställa en nolla(0) framför så att alla tecken bli ex. 08 A3 03 osv....
Hex$ lämnar en sträng som du kan omvandla med Val("sträng enl ovan") till ett tal.Sv: Binärt till HEX
Funkade perfekt! Men nu vill jag jag göra tvärt om, jag vill skriva "90 0B 10" binärt till serieporten. Tipps?Sv: Binärt till HEX
Sv: Binärt till HEX
Jag försöker porta Delphi kod till VB. Så här ser det ut i Delphi:
var buff:array [0..3] of byte;
begin
buff[0]:=$FF;
buff[1]:=$0F;
buff[2]:=$0F;
ComPort.Write(buff,3);
end;
Det är säker s**t enkelt, men har står det lite still...Sv: Binärt till HEX
"Jo hos Pelle" , "vilken Pella", "Jo Pelle Pelle Pelle på webben" !
Du får hundra pluskullor i.o.m. att du nämner Delphi.Sv: Binärt till HEX
När du gjort det så är nästa ord "Envishet"
Varför jag intar denna attityd är att många tror att man skall lösa
alla deras prob , genom att bara fråga och "puscha", får väl för fae..
börja tänka själv, går inte det så börja med något annat.
Tex frimärksamling det är inte så påfrestande för hjärnan.
Om du skriver dina frågor i nybörjareforumet, kommer jag att svara mycket vänligare.
Som avslutning så kommer detta latinska uttryck upp. "Margaritas ante porcas"Sv: Binärt till HEX
Jag är tacksam för den hjälp du givit mig tills nu Sven.Sv: Binärt till HEX
Tips ! Läs mitt uppskick. VbToDelphi.exe som ligger i den gamla filarean här hos pelle.