Hej, jag hänvisar först till denna tråd där man läser av en tempgivare via parallelporten. Köp en liten PLC istället, det är det den är till för. Jag pratar om PLC'er generellt. Känner du till vad en PLC (Programable Logic Controler) är? Nej, har aldrig hört om det, finns nån bra länk med info? <Url:http://www.epanorama.net/cgi-bin/search.cgi?keyword=PLC&submit=search> är det dyra grejer då? Jag vet, allt e relativt men kostar det över 1000:- så kör jag vidare med PC-styrning:) Köp en begangnad plc. Finn säkert många på marknaden. När industrier skaffar nyt eller bygger om. Jo, 1000:- e billigare än en PC, om du inte redan har en, som i mitt fall då, jag behöver inte mer än en dator som klarar o starta upp ett OS:) <b>Sven, du kanske kan svara på om det går (på liknande sätt) att komunicera med parallelport i dos?</b> JohanD: Jag är intresserad av att behålla min PC, däremot låter linux bra, då kommer "bara" frågan: hur komunicerar jag med parallelport och hur gör man program i linux? Jag har gjort ett litet program i C++ i Linux som läser av temperaturen (med samma sensor som diskuterats tidigare). Bara att bygga vidadre på det... Nu kan ju jag inget om c++, hur gör jag för att kompilera den koden? Såhär gjorde jag på min dator med kompilatorn g++. Kontrollera så att du har rätt adress till porten. Hej, ok, som jag förstår det ingår g++ i linux? <b>Hej, ok, som jag förstår det ingår g++ i linux?</b>Sv: Maskinstyrning
styrningen sker oxå via parallellport, läs igenom det som finns i den tråden, även länkarna i den samma, så kommer du en bra bit på väg:)
http://www.pellesoft.nu/development/forum/view.asp?msgid=30178&forumid=14&sum=1
Du kan alltid fråga Svenpon i detta forum kring detta, han e en fena på det.
JohanD är en annan fena :-)
Jag själv läser temp och styr alla mina element hemma med parallelport:)
tack vare dessa två personer typ. Tack killar:)
/BSv: Maskinstyrning
En pc används väldigt sällan iom styrteknik för att styra system. Utan man använder istället en PLC. PLC'n kan du sedan styra med hjälp av PC. MEn fortfarande kommer PLC'n att fungera om datorn hänger sig.
Berätta lite mer om vad du vill göra, hur du vill göra det och varför.Sv: Maskinstyrning
Sv: Maskinstyrning
Är det dyra grejer?
En ny liten PLC kostar nog runt 1000kr. Men då är det ju billigare än en PC. Tänk oxå på att du kan stänga av PC'n. På så sätt spara pengar. Bör man ju tänka på när EL-priset är så högt som det är.
Finns även PLC har ethernet anslutning och kan styras över nätverk/internet. Sv: Maskinstyrning
Ja, jag har funderat på vad en dator drar, har tänkt testa det men det blir aldrig av.
Jag skulle gärna köra dos-variant, om det gick o köra allt från diskett, samt kommunicera med parallelport.
Det kan ju inte dra mycket i det fallet väl, om du slipper diskar mm.
Sven, du kanske kan svara på om det går (på liknande sätt) att komunicera med parallelport i dos?
Om någon annan har ett annat alternativ än windows i detta fall så hojta.
Jag gjorde det med QBasic en gång för rätt många år sedan, har nog inte kvar någon kod, men det var riktigt enkelt. Man angav bara vilken adress man ville skriva/läsa till/från.
<b>Om någon annan har ett annat alternativ än windows i detta fall så hojta.</b>
Det finns ju Linux-distributioner som får plats på en diskett, det kanske kan vara något?
/JohanSv: Maskinstyrning
Jag vill gärna få detta att fungera utan hårddisk, för att slippa ev krasher.
Jag läste lite om basic stamps, och Pbasic som kod, det verkar soft men kostar mer änjag vill spendera, eftersom jag redan har en hel drös med hyfsade datorer att tillgå.
Det finns säkert "rena" linuxdistar i diskettstorlek som du kan använda som är bättre, men jag bifogar två länkar till firewall-distributioner som får plats på en diskett och som kanske går att använda.
http://www.freesco.org/
http://www.zelow.no/floppyfw/
Källkoden:
#include <iostream>
#include <sys/io.h>
#define BASEPORT 0x278
float readTemp(long adr, int mask, long numsamp){
long numhigh=0;
for(long i=0; i < numsamp; i++){
if (int(inb(adr) & mask) != 0)
numhigh++;
}
return ((double(numhigh) / double(numsamp)) - 0.32) / 0.0047;
}
int main()
{
if (ioperm(BASEPORT,3,1)) {
cout << "fel" << endl;
}
cout << int(readTemp(BASEPORT+1, 64, 1000000)) << endl;
}
pluggar jag i sensorn på samma sätt som innan?
Hur får jag fram resultatet?
Jag är HELT grön på detta.
Spara koden i en fil.
Kompilera med kommandot "g++ minfil.cpp".
Har för mig att det resulterar i en fil med namnet a.out
För att köra, skriv "./a.out" så kommer temperaturen skrivas på skärmen.
Programmerar man i c++ för linux?
Du har inte lust att kommentera koden lite, så jag vet vad jag ska ändra i?
Vart definerar jag parallelportspinne etc?
Tror det finns i de flesta stora distributioner (ej i diskettvarinaterna)
<b>Programmerar man i c++ för linux?</b>
Ja, t.ex.
<b>Du har inte lust att kommentera koden lite, så jag vet vad jag ska ändra i?
Vart definerar jag parallelportspinne etc?</b>
Jo, det kan jag göra, men har lite mycket att pyssla med nu, får bli under helgen eller på måndag eller något. Hojta till ifall jag glömmer av!
/Johan