Tjatar lite om mitt Mandelbrot kör. Hej!! Kan du förklara ditt intresse för detta "Mandelbrot "? Vad är Mandelbrot ? Benoit Mandelbrot var (är) en matematiker från USA. Bra Niklas, allt det där hade jag inte riktigt koll på."Vofor bir de på detta viset" ? Call Sub
När jag kör programmet direkt på knappen MandelButton så går det på 850 ms.
När jag kör så här ökar körtiden dramatiskt 1703 ms
Private Sub Form_Click()
Call MandelButton_Click
End SubSv: "Vofor bir de på detta viset" ? Call Sub
Gissning, utifrån tiden ser det ut som programmet körs två gånger.
Kanske får du två "click" händelser att "lösa" ut.
/HåkanSv: "Vofor bir de på detta viset" ? Call Sub
Sv: "Vofor bir de på detta viset" ? Call Sub
Han studerade någon gång i mitten på 1900-talet rekursiva följder av komplexa tal, tillsammans med Gaston Julia.
Mandelbrot fick jobb på IBM och när grafikmonitorer kom tillsammans med någorlunda beräkningsprestanda så testade han att köra en av alla sina algoritmer (den enklaste) på dator, och rita ut alla punkter som inte gick mot oändligheten. Han fick fram ett väldigt speciellt mönster.
Han undersökte sedan detta mönster på allehanda sätt, och gjorde nya upptäckter; det var till exempel skalsymmetriskt. Han skapade sedan en ny geometri (den "fraktala"), och detta utveckaldes tillsammans med en rad andra kaosfenomen.
Mandelbrotfraktalen anses vara en av de mest komplexa former man känner till, särskilt med tanke på dess otroligt enkla form
z(k+1) = z(k)^2+c
z(0)=0 + 0i
Varieras för olika värden på c. En motsvarighet är juliafraktalen, som är identisk, men där varierar man z0 istället. c hålls där konstant, och det finns en juliafraktal för varje komplext c.Sv: "Vofor bir de på detta viset" ? Call Sub
Till Berra du kan ta hem mitt uppskick Programarkivet:Ny Snabb Vb-Mandelbrot för att få en uppfattning om vad det handlar om.
Det finns mycket bättre exempel om du söker på Mandelbrot i de olika VB siterna.
Till Håkan din analys är riktig om jag kalla från något annat obj funkar det.
Dvs att kalla från samma Form som ritar bilden blir fel , något med Paint eventet.