Finns det nått exempel för vb om Perlin Noise? Det verkar inte speciellt svårt. ok, jag fick till det till slut... lägger in mitt projekt i filarean: Programarkivet:Perlin noise Hej mycket intressant, .exe funkar , men man får "subscript out of range" Sorry för Error 9 som du nämde... är GANSKA mycket slumtal i programmet, samt avrundning av decimal-tal Din implementation ser helt klart korrekt ut, men jag funderar lite på den där killen som gjort sidan som jag skickade som länk... ok ja har uppdaterat programmet som du sa, nu går genereringen av landskapet minst dubbelt så snabbt :) Jag har en lite bättre variant av cachningen, tror jag.. kan kolla när jag kommer hem. ok det är gjort... men har inte ladat upp programmet än. Inte nån märkbar hastighetsskillnad.Perlin Noise
hur mycket jag än söker hittar jag bara 2 sidor
Ena en sida om Mr.Perlin och hans arbeten
Den andra om principen med Perlin Noise och lite exempel i C-kod
Men koden är inte spelciellt kommenterad så den är ganska svår att översätta till VB
Alla andra resultat är bara länkar till d två ovanstående sidorna.
Om ni söker så ser ni självaSv: Perlin Noise
kolla här:
http://freespace.virgin.net/hugo.elias/models/m_perlin.htmSv: Perlin Noise
Sv: Perlin Noise
i .vbp-filen,kan iofs själv leta reda på felet, men understryker hur viktigt
det är att kolla , kolla igen och sedan kolla en gång till innan man skickar upp något.
Bra jobbat , tänker testa dina ideer i min Mandelbrot-mani.
Ha det
Edit : Flåt nu funkar det även .vbp, hade väl otur i de första kören.
Det kan alltså uppstå fel 9 ibland .
Jävlig intressant, nu har jag fått nått nytt att bita i.
DS
Edit igen : Faen jag blev så facinerad av ditt program, det har stor potential.
Jag har jobbat med helikopterubåtsjakt i nästan hela mitt yrkesliv.
Har ideer om ett spel/simulation av verksamheten.
Kunde vara förbaskat intressant om jag kunde styra landskapet så det blev
som det sjökort spelet kör i. Jag är Impaaaaaaaaaaaaaaaad !
Edit : har kört några gånger till. Jag är så ända in i helvete impaaaaaaaaaad.
Det här har potensial i massor av applikationer. mony mony mony för dig. Fortsätt !
Ser framför mig ett sammarbete där jag kommer med realistiska scenario vad avser
ljud och händelser och du eller andra skapar grafiken enl detta fantastiska exempel.
Spel som har verklig bakgrund kommer att och är mycket attraktiva.
Det enda spel jag ägnar mig åt är Silent Service (ubåtsscenario från Vk2 Stilla Havet)
Hopplöst spännande kan hålla på i veckor (realtid).
Ett spel med scenario Ubåtsjakt Sverige 1978 - 1994 skulle gå att sälja med bra förtjänst.
Varför 1978 ? Jo det var då Vi deklarerade ny sjögräns från 4´ till 12´ ,
det retad stormakterna till vansinne. Tyskarna och Danskarna hade Vi koll på ,
men Ryssdjävlarna var stökiga , innan Vi markerade att Vi menade allvar.
Ett annat prog som skulle gå att sälja med bra förtjänst är mörkernavigering till sjöss.
man styr sin skuta i skärgårdar över hela Sverige om natten med hjälp av exakta
realistiska fyrkaraktärer (Svensk Fyrlista). Oj oj vad det finns kvar att göra. !Sv: Perlin Noise
I övrigt blev jag mycket glad av dina kommentarer :D tack jätte mycket!!Sv: Perlin Noise
Han påstår nämligen att kubisk interpolation skulle ta längre tid att utföra än cosinusinterpolation.
Det beror naturligtvis på situationen, det går fort om man precachar en tabell (jag har gjort en ganska bra lösning med det), men i allmänhet tar det inte så förbannat lång tid med kubisk spline heller...
p(((x+a)x+b)x+c).
Det är fyra multiplikationer och tre additioner. En cosinusberäkning kräver ofta uppemot 10 av varje.
Nåväl... han verkar vara hyggligt smart inom andra områden också, så det är möjligt att han förutsatte att folk tänker på att cacha, men i så fall är han väldigt otydlig.Sv: Perlin Noise
uppdaterat upp programmet i filarkivet ocksåSv: Perlin Noise
Och för att öka hastigheten mer; kör med pi som konstant istället:
Const PI As Double=3.14159265358979323
(Faktum är att du förmodligen inte behöver mer än 3 decimaler, men ändå...)Sv: Perlin Noise