Hej! Det finns en bra lista över connectionsträngar på http://www.pellesoft.se/login/articles/other/connectionstrings.asp som du kan använda dig av. Vet inte vilken databas du tänker ansluta mot och kan därför inte heller rekommendera valet. Fungera inte på xp i alla fall. Har testat med alla möjliga kombinationer på connectionsträngarna men icke. ODBC anslutningen via kontrollpanelen fungerar men inte kopplingen i programmet. Kan det vara några säkerhetsinställningar i XP som man skall ta hänsyn till. Jag har inte så stor erfarenhet av XP... därav frågan Spånar lite kring ditt problem. skulle kolla och installera MDAC 2.7 sp1 (5 mb) I går så lyckades jag att få kontakt med databasen genom att jämföra vilka dll-filer som kördes när man körde en connection till databasen. Använde då programmet Process Explorer från http://www.sysinternals.comProblem med anslutning
Jag har ett problem när jag skall ansluta till en databas.
På windows 9x och Windows 2000 fungerar det men inte i XP.
ODBS kopplingen jag gör i kontrollpanelen visar OK men men jag får ändå inte kontakt med databasen.
Finns det något bättre sätt än att använde ADODC Connection??
Min connetionsträng ser ut så här.
"Provider=MSDASQL.1;Persist Security Info=False;User ID=User;Data Source=dSourse;Initial Catalog=Min"
//KristerSv: Problem med anslutning
Det ser ut som sql och du hade lagt upp en dsn i kontrollpanelen, då behöver du egentligen bara skriva:
1. Via ctrl+t sätt referens till ADO Object Library
2. Lite programkod
set con = createobject("adodb.connection")
con.open "mindsn"
debug.print con.connectionstringSv: Problem med anslutning
Får felmeddelande Runtime error 430Sv: Problem med anslutning
//KristerSv: Problem med anslutning
Se också till att senaste Jet 4.0 är installerad.
Du hittar dom här hos pelle under Systemdocument.
Felet du skriver om kan ha med OleAut32.dll och att du har senaste version.Sv: Problem med anslutning
Men ett annat problem som då kom upp var att där man använde ADO kontrollen så fungerade det inte utan man fick bara meddelande om "felaktig parameter".
Prövade med att byta ut och registrera på nytt de filer som ADOkontrollen hänvisar till utan resultat.... fortfarande samma fel.
ngn som har ett tips om vad det kan vara. Det gäller här uteslutande för Windows XP på 2000 och 9x har det fungerat utan problem