Hej ! Om det inte är alltför omfattande listor kan du ju alltid använda dig av verifieringsuttryck, då är det inte valbart vad som kan skrivas i textboxen. Hej Andreas Problemet, Andreas är att Hej, nu är jag inte med på hur du gör:) Du får säta listindex istället för Text. T.ex:Ändra från TxtBox till ComboBox
Har ett pyttelite program där besökaren från början var tänkt att kunna skriva ett värde i en Txtbox.
Nu vill jag förhindra att tangentbordet används för att skriva in ett värde och istället nyttja en "rullningslist" där man väljer förutbestämda värden i en ComboBox.
Problemet för mig när jag byter ut TxtBoxarna mot ComboBoxarna (Behåller namnet från TxtBoxen) är att det inte funkar ordentligt.
Idé på förslag??
eller kan man trixa med TxtBoxen för att fylla i värden enbart med musen??Sv: Ändra från TxtBox till ComboBox
/annKSv: Ändra från TxtBox till ComboBox
Det hade jag redan gjort men i VB 6 står det 2 -dropdown list.
Har det någon betydelse ??
Mvh
KennethSv: Ändra från TxtBox till ComboBox
programmet ger följande felmeddelande...
//
Run-time error '383':
'Text' property is read-only
//
?????Sv: Ändra från TxtBox till ComboBox
Om du byter din textbox mot en combobox och behåller namnet txtbox så är inte det problem i sig, mer än etiska regler, det ÄR ju inte en txtbox:)
Men, om du nu vill ha det så måste du ju lägga till värden i comboboxen med:
combobox.additem "värde1"
om du vill lägga till tex 1 to 20 så:
<code>
dim i as long
for i=0 to 20
combobox.additem i
next i
</code>
lägg denna i form_load så blir det bra, sen väljer du bara i listan.Sv: Ändra från TxtBox till ComboBox
<code>
Do until rs.EOF
Combo1.AddItem rs("Name")
If strName = rs("Name") Then
Combo1.ListIndex = Combo1.NewIndex
End If
Loop
</code>
Eller:
<code>
Dim Index as Long
For Index = 0 to Combo1.ListCount - 1