Tjena hoppas nån kan hjälpa mig ... En fördef. numpad finns säkert, vet inte var dock =) Jag gjorde en simpel numpad till dig som ligger somen ocx du kan titta hur jag gjorde och ändra bäst du vill så att det passar dig Urs att jag inte svarat, varit på landet ett antal dgr. Dålig planering. dbKlicka på formen och välj i menyn _KeyPress eller _KeyUp, sen gör en select case på integer variabeln "På _KeyUp är det KeyCode". Sen är det bara att välja vad du vill göra. fråga numpad
Jag vill skapa en visuel numpad som skall användas istället för den på tangentbordet för att föra in värden i några små text boxar.
Om det nu finns en fördeffinierad numpad hur ser denna kod då ut ??
och hur skall jag länka ihop den med dessa textboxar så boxarna "svarar" på de knappar jag trycker på denna.
Tack på förhand ! :)Använd "KeyPress"
Använd annars events:en KeyPress/KeyDown/KeyUp i fomuläret, borde lösa dina problem. Vilken knapp som tryckts ner följer med som parameter i ASCII-format (som det i sin tur finns fördef. uttryck för, tex "vbKeyEnter" tror jag det var...)
Hoppas det var till någon hjälp, lycka till!
Mvh SeeJay
Ps. Har inte VBX installerat så jag är ej säker, men du kanske måste sätta formulärets KeyPreview-property till True först som det ska fungera...Sv: fråga numpad
http://www.pellesoft.se/login/upload/t_view4.asp?tid=588
//TobbeSv: fråga numpad
Tack för svaren..Sv: fråga numpad
Om du markerar den här texten i VB : vbKeyNumpad0 så får du upp mer alternativ. MSDN needed.
<code>
Private Sub Form_KeyPress(KeyAscii As Integer)
Select Case KeyAscii
Case vbKeyNumpad0: Text1 = "0"
Case vbKeyNumpad1: Text1 = "1"
Case vbKeyNumpad2: Text1 = "2"
Case vbKeyNumpad3: Text1 = "3"
Case vbKeyNumpad4: Text1 = "4"
Case vbKeyNumpad5: Text1 = "5"
Case vbKeyNumpad6: Text1 = "6"
Case vbKeyNumpad7: Text1 = "7"
Case vbKeyNumpad8: Text1 = "8"
Case vbKeyNumpad9: Text1 = "9"
Case vbKeyMultiply: ' MULTIPLICATION SIGN (*) key
Case vbKeyAdd: ' PLUS SIGN (+) key
Case vbKeySeparator: ' ENTER (keypad) key
Case vbKeySubtract: 'MINUS SIGN (-) key
Case vbKeyDecimal: ' DECIMAL POINT(.) key
Case vbKeyDivide: ' DIVISION SIGN (/) key
End Select
End Sub
</code>
<code>
Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
Debug.Print KeyCode
MsgBox KeyCode
End Sub
</code>
Lycka till!