Hej..håller på med ett program som skall ta emot text, rätta texten, skriva ut den rätta texten och lista felen i en separat textbox. Är det bara om meningen börjar med liten bokstav du vill få värdet true? ja...annars skall det bli false....den skall registrera liten bokstav i början av en mening som ett fel. Hej Vet inte riktigt om det är dett du är ute efter men: tack nettan=) hmm den här frågan om just den här funktionen har dykt upp på många forum under de senaste 6 m,ånaderna ... jag misstänker att någon slängt ihop en liten kurs som de håller för massa folk med det som en labb ... hej patrik :) Det är absolut inget fel i att fråga, bara en observation i att kursmaterialet verkar vara knapphändigt eftersom så många fastnar på samma ställe .. Ledsen att säga det, men Boolesk Algebra formulerades av (och namngavs efter) George Boole, en 1800-tals brittiskt matematiker...se t ex :hjälp!! Boolean-variabel
Fick tips om att använda en boolean-variabel för att testa om värdet var true eller false....men vet inte hur jag jag formulera den...var jag skall lägga in den och hur jag får texten att skriva ut felmeddelandet.
Bifogar koden och hoppas någon kan hjälpa mig=)
If Left$(sIn, 1) >= "a" Then 'Kolla om första bokstaven är liten
antalFel =antalFel + 1
sUt = UCase(Left$(sIn, 1)) 'Byta till stor bokstav i ut-strängen
Else
sUt = Left$(sIn, 1) 'Ej fel. Lägg till tecknet i ut-strängen
End If
Här skall jag även testa om meningen börjar med liten bokstav skall den ta det som t.ex. true....och sedan skall den i felmeddelande boxen skriva ut: Meningen inletts med liten bokstav, Totalt antal fel: 1
Hur löser jag detta på ett enkelt sätt??????Sv: hjälp!! Boolean-variabel
Sv: hjälp!! Boolean-variabel
Jag har gjort så att den rättar och gör det till en stor bokstav MEN jag skall ha med momentet att den skriver ut vilka felen är i en separat textruta med hjälp av en boolean-variabel.
Tex....liten bokstav =fel =skriv ut i textbox3: meningen ineletts med liten bokstav, Antal fel: 1
Så det är inte det att den i detta skedet skall rätta felet utan registrera felet med boolean som sedan skrivs ut separat*S*Sv: hjälp!! Boolean-variabel
Vi svenskar(utan nationalistiska förtecken) !
skall vara lite stolta över att en svensk har fått ge namn åt en variabel.
En svensk matematiker präglade uttrycken True False And Or Xor Exor osv,.
Han hette Bohlin ock nu har Vi variablen Boolean.
Logga gärna in Ni som kan fylla på .
Tog det här fritt ur minnet.
mvh
SvenSv: hjälp!! Boolean-variabel
dim fault as boolean
If Left$(sIn, 1) >= "a" Then 'Kolla om första bokstaven är liten
antalFel =antalFel + 1
fault=true
sUt = UCase(Left$(sIn, 1)) 'Byta till stor bokstav i ut-strängen
Else
sUt = Left$(sIn, 1) 'Ej fel. Lägg till tecknet i ut-strängen
End If
if fault=true then
' din utskrift kommer här som visas vid fel bokstav
else
' utskrift vid rätt bokstav
end if
fault=falseSv: hjälp!! Boolean-variabel
verkar vara det som jag är ute efter.
Du har räddat min dag=)Sv: hjälp!! Boolean-variabel
Det stämmer, men vi får lov att söka information där vi kan för att lösa problemet så länge vi uppger vilka problem vi stött på och hur vi har löst problemet. En lärobok är mycket bra men tyvärr väldigt sällan heltäckande =)
Och detta var ett litet problem som jag inte lyckades lösa på egen hand och är bara en del i ett större sammanhang=)Sv: hjälp!! Boolean-variabel
http://www.digitalcentury.com/encyclo/update/boole.html
http://personal.nbnet.nb.ca/michaels/boole.htm
/Per