Hej! Beträffande olika upplösningar så kan du kolla mitt uppskick Fråga 1: Hej Sven och tack så hemskt mycket för ditt svar! Jag ska sätta mig och titta på ditt program och även koden för att se hur du har gjort, tack igen! Måste fråga en sak till också. Går det inte att göra MaxButton gråad när man använder sig av MDIForm? Såg att du gjort så och för mig vore det nästan det enklaste just nu, hehe! Hej på dig också Johan och tack för ditt svar! Jag jag använder ju wizarden för att skapa setup-filen så då kanske det inte går då, men kan ju tyvärr inget annat sätt än. Finns det kanske nåt annat bättre sätt att spara ett lösenord på än i registret? Ja tack! Det låter bra! Synd bara att man inte vet hur man ska radera det också vid en avinstallation.VB
Fråga 1:
Jag har ett litet problem. Har gjort en rapportgenerator med lösenordsskydd. Lösenordet sparas nu i registret men jag vill att det ska raderas om programmet
avinstalleras. Hur gör jag då? Och vart gör jag det?
Fråga 2:
Som programmet är gjort nu så är det inte full skärmbild om man har upplösning 1024 x 768 när programmet körs. När jag maximerar fönstret med maximeraknappen så är inte alla knappar, rubriker och textrutor i center på formuläret längre, ser inte så bra ut ;( hehe! Allt hamnar uppe i vänstra hörnet på skärmen då. På 800 x 600 ligger allt i center men hur gör jag på högre upplösningar för att allt ska hållas i center om storleken på fönstret ändras?
Fråga 3:
Kan man föra över värden från VB till Excel för att sedan göra ett stapeldiagram som ska skrivas ut? Och hur gör jag i så fall då? Eller går det att skriva ut enbart ett egengjort stapeldiagram från VB utan att behöva skriva ut hela formuläret med PrintForm?
Många frågor blev det =) Blev ju så glad när jag hittade det här forumet nu med andra som är så duktiga och man sitter fast som nybörjare själv!
Väldigt tacksam för all den hjälp jag kan få nu!
Mvh
SivanSv: VB
Programarkivet:551 Segeltävlingar, det har jag gjort i 800 * 600 , men om allt är Ok
så skall det bli rätt även i 1024 * 768.
Fö är min uppfattning att man än så länge skall utveckla i 800 * 600
om man inte är säker på användarnas inställningar.
(Nu kommer jag att få massa av besserwisser kommentarer.) ;-)
Problemmet med upplösningar har ständigt varit en "finne i röven"
Finns det någon bra ocx som fixar detta tillfredställande .
Inte nog med detta så kan man också ändra DPI (Dot per Inch) från 96
till något annat. Det där med Twips är det så bra egentligen ? , jobbar helst i pixel.Sv: VB
För att värdena i registret ska försvinna vid avinstallation måste du tala om för installationsprogrammet att det ska radera dessa. Hur det går till beror på vilket program du använder. Om du använder P&D wizard som följer med VB tror jag inte att det går (om du inte modifierar programmet då, vilket är fullt möjligt).
/JohanSv: VB
Mvh
Mvh
Mvh
Sivan