Hej jag har en resource fil som ser ut så här Det är väl smartare att lägga engelska på jämna Okej jag var nog inte riktigt tydlig. När jag öppnar min rescuorce fil så finns där två String tabeller Detta ligger egentligen utanför din fråga, men du är förhoppningsvis intresserad ändå! Okej då blir det Split som jag skrev innan.Du kommer att få tre fack Hejsan Okejresource filer
101 Hej Hello
102 Namn Name
för att få in 101 till en knapp skriver jag
LoadResString(101)
men hur gör jag för att skilja vilket fält den ska ta ifrån
Jag skiljer nämligen på svenska och engelska. Och om man har inställningen 46 på tangentbordet så är man svensk och ska då ha Hej istället för Hello på knappen. Hur skriver jag dåSv: resource filer
101 Hallå
102 Hello
osv.
Annars kan du använda Split för att vaska fram ord 2 (Hello)
Dim tmpStr() As String
tmpStr = Split(resource101 ordet," ")
If "46 tangenten" Then
engOrd = tmpStr(1)
Else
svOrd = tmpStr(0)
End if
Om du bara har ett mellanslag(Space) mellan Hallå och Hello kan du skriva tmpStr = Split(resource101)Sv: resource filer
Jag har tre fält i filen
ID Svenska Engelska är mina tre fält
och då ser det ut så här
101 Hej Hello
Förstår du?Sv: resource filer
String
String(storbrittanien)
Kanske räcker med att jag vet hur man kan gå in i olika stringtabeller
vad vet jag?Sv: resource filer
> <b>Jag skiljer nämligen på svenska och engelska. Och om man har inställningen 46 på tangentbordet så är man svensk och ska då ha Hej istället för Hello på knappen.</b>
Tangentbordsinställningen ar inte det som ska vara avgörande for vilket språk en användare ska ha på applikationen. Man kan som användare vilja ha applikationerna på svenska, men ha tangentbordlayouten pa engelska.
Inte heller ska man som utvecklare titta på operativsystemets språk.
Det finns en installing i Windows som heter Locale. Det är där man som användare sätter vilket språk man vill att applikationerna ska vara. Hur du som utvecklare får reda på vilken Locale en anvandare har valt vet jag däremot inte, men det finns säkert något API som kan ge dig den informationen, eller någon utvecklare här på Pellesoft!Sv: resource filer
tmpStr(0) tmStr(1) och tmpStr(2) Engelska i 2 som du förstår.
Du måste ta reda på hur många mellanslag det är mellan 101 Hallå Hello
förhoppningsvis är det samma hela tiden.Vad menar du med StringTabell ?
Vad får du ut när du kör LoadResString(101) ?Sv: resource filer
Har haft samma problem som och fick lösa det med att lägga svenska på 10000 och engelska på 20000. Då får du köra LoadResString(lngLanguage + 101), där lngLanguage kan exempelvis vara 10000 (svenska). Jag tror att det går att komma åt alla stringtables i en resfil med rena api-anrop med det hade jag inte tid med..
MickeSv: resource filer
om jag inte får ihop det så kör jag så som du sa. Just nu kör jag i två fält, men man tappar ju kontrollen att kunna välja språk inne i programmet då.
Tack för hjälpen