Att autofiltrera fält med formler i Excel med hjälp av VBA-kod går utmärkt förutom om kriteriet är att formeln returnerar ett felvärde, t ex #Saknas!. Jag kör engelskt Excel, och har Jag kör excel på svenska. Tja, med min engelska version skriver jag Autofiltrera felmeddelanden, t ex #Saknas!, i excel 2000 från vb/vba
Detta fungerar
Selection.AutoFilter
Selection.AutoFilter Field:=2, Criteria1:= 2
men inte detta
Selection.AutoFilter
Selection.AutoFilter Field:=2, Criteria1:= "#Saknas!"
Har testat med och utan likhetstecken och fnuttar och med engelsk text men det funkar inte. Vet nå'n hur man gör?Sv: Autofiltrera felmeddelanden, t ex #Saknas!, i excel 2000 från vb/vba
Selection.AutoFilter Field:=2, Criteria1:="#REF!"
i ett testmakro. Fungerar utmärkt, oavsett om felet beror på en formel, om det är inskrivet i cellen som fel, eller om det står som text. (Typ =#REF!, =INDIRECT("A") eller #REF!).
Vad är det som inte fungerar?Sv: Autofiltrera felmeddelanden, t ex #Saknas!, i excel 2000 från vb/vba
Om jag sätter criteria1 till #Saknas! eller #N/A som det väl heter på engelska så filtreras även de poster som har formelresultatet #Saknas! bort. Går jag in på sökkrieriet i excel (tittar på nedrullningsmenyn i autofiltret) så verkar #Saknas! vara valt (blåmarkerad) men det tar inte. Klickar jag på den blåmarkerade #Saknas! så filtreras det. Sv: Autofiltrera felmeddelanden, t ex #Saknas!, i excel 2000 från vb/vba
Selection.AutoFilter Field:=2, Criteria1:="#N/A"
Och det fungerar utmärkt på samma tre sätt som ovan.