Jag har en uppgift på jobbet som jag går och grunnar på. Jo, det ska nog kunna gå att lösa, men jag skulle nog faktiskt rekommendera C++ i detta fallet - ger mycket större kontroll över dina objekt, och är effektivare om du har mycket att beräkna. Kul projekt, det hjälper jag gärna till med. Hej! <b> >Med all respekt för C++ så är det inte värt besväret att lära sig detta för detta projekt om Nu kommer jag att svära i kyrkan:Ritprogram
Vi ska göra en maskin som klipper bandplåt, som senare bockas till en ram. Man ska kunna mata in mått på olika hålklipp, hörnklipp osv. När alla mått är inmatade, ska det gå att få upp en bild på den färdigbockade produkten.
Det är det som är mitt problem. Hur ska man få till bilden så att den stämmer med verkligheten, med koppling till inmatade mått? I dagsläget finns nån sorts program som sköter detta, men kunden vill ha ett mer flexibelt system.
Vi har tänkt att använda en industripc med W2K, och min fundering är att detta går att lösa i VB6.
Hoppas att det finns någon därute som kan hjälpa mig med detta.
/HenrikSv: Ritprogram
Ni skulle ju annars kunna sätta upp det på jobbanken.
Men hur som helst; vad är din fråga?Sv: Ritprogram
Skicka ett exempel på plåtens dimmensioner så skruvar jag ihop ett förslag.
Tycker att det är en kul utmaning "FreeWare".
Tänkte direkt på API PolyDraw mfl som börjar på Poly,har aldrig testat dessa.
PolyDraw verkar tilltaland där man har en Array med brytpunkter.
Med all respekt för C++ så är det inte värt besväret att lära sig detta för detta projekt om
man behärskar Vb 6 .Under mina Mandelbrotkör så kom jag underfund med att
VB 6 kompileringen är mycket bättre än jag kunde drömma om.
Skulle vilja se den C lösning som löser det snabbare och effektivare.
Vb 6 kompilerar efter samma stuk som de övriga Visual Studio programmen.
Delphi slår Vb i all form av stränghantering , men i matte är tom Vb lite vassare.
Delphi slår Vb i alla former då man anropar API :er i loopar.
svenpon@telia.comSv: Ritprogram
Jag har varit ute på jobb hela veeckan, det är därför jag inte har svarat tidigare... Ursäkta för det!
Måttexempel kan jag skicka till dig på måndag, så kan du kika på det, om du vill.
Men problemet är att de ska kunna mata in vilka mått som helst, och sedan få upp en bild som visar hur ramen blir i verkligheten, färdigbockad och klar. De ska kunna se om de har fått alla mått rätt, så att det verkligen blir en ram...
Hoppas att du kommer på något!
/HenkeSv: Ritprogram
man behärskar Vb 6 .
>Skulle vilja se den C lösning som löser det snabbare och effektivare. </b>
C och C++ är inte samma sak, jag håller med om att en C-lösning hade varit krånglig.
Min tanke var bara att det lät (?) som om det var ett stort antal objekt som skulle manipuleras, och att det var ett långtgående projekt. I så fall tror jag att en "ren" C++-lösning varit bäst.
Men nu i efterhand inser jag att det ser mer ut som ett engångsprojekt, och med ganska begänsad flexibilitet. Då är det nog bättre med en VB-lösning.
Skulle också vilja ha ett exempel på hur det ska funka, blev lite intresserad nu. =)
vas_no1 snabel-a yahoo.com
ifall du har lust... (skriver inte ut snabelaet - så tar inte några page-scanners min mailadress).Sv: Ritprogram
Det finns CAD-program som redan gör detta.
Ex Mechanical Desktop, AutoCAD mfl.
En del går till och med att programmera - ofta med VBA.
Fördelen är att allt grafiskt redan är fixat.
Nackedelen är förstås priset :-)
Och att det är roligare att göra något själv, förstås ...