Hej. Detta är ett normalt beteende för vissa drivers att kasta ur sig lite information den vägen. Kanske gäller det ditt fall också? Läs mer på : Jag ser två saker som jag hadde tittat på. Okej Jet säger du... <b>Har du ngn. koll på vad det är för skillnad mellan de två???</b>Problem med ADODB.Connection OPEN
Jag har stött på ett problem med att ansluta till en accessdatabas som iof inte visat sig störa mitt program så här långt men som är fruktansvärt irriterande.
Jag använder mig av nedanstående kod för att skapa ett ADODB.Connection objekt samt sätta connectionsträngen. Då jag kör metoden .open på detta objekt får jag dock ett felmeddelande som säger:
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Drivrutinens SqlSetConnectAttr misslyckades
Ska kanske sägas jag gör detta i en klass-modul som sedan kompileras till en dll. Har dock fått samma fel när jag testat att göra samma sak direkt i koden på ett form.
Hade varit mkt tacksam om ngn. kunde svara på vad detta är för fel. Programmet fungerar som sagt korrekt men stör ju övrig felsökning lite grann...
Mattias
Public Function OpenDb() As Boolean
Dim conString As String
conString = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};" & _
"DBQ=" & intDbPath & ";;;"
'Öppnar själva databasen
On Local Error Resume Next
Set databas = New ADODB.Connection
databas.ConnectionString = conString
databas.Open
'Kontrollerar efter fel
If databas.Errors.Count > 1 Then
ansluten = False
OpenDb = False
'MsgBox databas.Errors.Item(0).Description
Else
ansluten = True
OpenDb = True
End If
End FunctionSv: Problem med ADODB.Connection OPEN
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/Q197/4/59.ASP&NoWebContent=1Sv: Problem med ADODB.Connection OPEN
1) Använd INTE 'On Error Resume Next, gör istället en bättre felhanterare.
2) Jag har den erfarenheten att det är bättre att använda sig av JET.drivrutinerna istället:
<code>
ConStr = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
"Data Source=Din_Databas.mdb;" & _
"Persist Security Info=False"
</code>Sv: Problem med ADODB.Connection OPEN
Har faktiskt prövat det med positivt resultat... försökte dock använda den andra ändån eftersom jag inte vet vad killnaden är mellan de två. Har programmerat mkt asp tidigare och allting använt den som ej fungerar nu.
Har du ngn. koll på vad det är för skillnad mellan de två???
MVH MattiasSv: Problem med ADODB.Connection OPEN
Vad jag har hört så ska Jet vara snabbare, men jag har inte orkat testa själv...
/Johan