Hur gör man det pröva att göra dem små och lägg dem bakom någon kontroll. Kopiera sedan text för text (med setfocus och sendkeys) till huvud-rutan. Spara sedan huvudrutan. Hjälper det här dig? Det där kan ju omöjligt fungera, text-egenskapen är ju oformaterad. textrtf-egenskapen går inte heller då färger m.m. står överst... Hur läser den koden av vad många ricktextboxar jag har på formen?? Här har du ett exempel som slår samman RichTextBox1, RichTextBox2 och RichTextBox3 och sparar dem med hjälp av RichTextBox4 som är dold: För att gå igenom alla dina RTF-boxar kan du loopa igenom Controls-collection i formuläret så här: Mycket snyggare i så fall at skriva: Jag testade med detta sätt Tror jag hittat ditt problem löst på nätet. Svaret står längst ner i denna tråd: http://beta.experts-exchange.com/Programming/Programming_Languages/Visual_Basic/Q_11093146.html Läste du svaren du fått?? Tja Budda den som han skrev kan säkert fungerar om jag nu vet vad allt gör :) Njaa... du behöver ju inte veta vad den gör för att den skall fungera.. varför inte fråga om det isåfall? Budda: Om jag förstått frågan rätt så vill du lägga in formaterad text från olika källor till en och samma rtf-ruta... Varför använder du RithTextboxar om du inte vill ha formatering? Jo jag vill ha formaterad text i en RTF fil eftersom jag redan har en Textfil funktionSpara flera RichTextbox i en RFT fil??
Texten är formaterad och det vill jag ha med.
Har försökt med en osynlig richtextbox men det gick inteSv: Spara flera RichTextbox i en RFT fil??
Sv: Spara flera RichTextbox i en RFT fil??
<code>
Private Sub Command1_Click()
With CommonDialog1
.Filter = "Rich Text Files (.RTF)|*.rtf"
.ShowSave
'Räknar antalet RichTextBox1
antalRichTextBoxar = RichTextBox1.Count
'Läser in första RichTextBox1 (RichTextBox1 som array) i en "huvudruta" (RichTextBox2),
'annars får du med dig en tom rad (vbCrLf) i början
RichTextBox2.Text = RichTextBox1(0).Text
'Läser in resterande RichTextBox1 i en "huvudruta" (RichTextBox2)
For antalRichTextBoxar = 1 To antalRichTextBoxar - 1
RichTextBox2.Text = RichTextBox2.Text & vbCrLf & RichTextBox1(antalRichTextBoxar).Text
Next
'Skriver "huvudrutan" till fil
RichTextBox2.SaveFile .FileName, rtfRTF & vbCrLf
End With
End Sub
</code>Sv: Spara flera RichTextbox i en RFT fil??
En heter TXTAnteckingar och en annan heter TxtTid och en annan TxtDatum osv....Sv: Spara flera RichTextbox i en RFT fil??
<code>
Private Sub Command1_Click()
RichTextBox4.Text = vbNullString
RichTextBox4.SelText = RichTextBox1.TextRTF
RichTextBox4.SelText = RichTextBox2.TextRTF
RichTextBox4.SelText = RichTextBox3.TextRTF
RichTextBox4.SaveFile App.Path & "\test.rtf", rtfRTF
End Sub
<code>
Dim ctrl as Control
For Each ctrl In frm.Controls
If TypeName(ctrl) = "IRichText" then
'Gör saker här
End if
Next ctrl
</code>
/EggetSv: Spara flera RichTextbox i en RFT fil??
<code>
Dim ctrl as Control
Dim rtf as IRichText
For Each ctrl In frm.Controls
If TypeOf ctrl Is IRichText Then
Set rtf = ctrl
'Gör saker med rtf
End if
Next
<code>
CD.ShowSave
TxtSpara = ""
TxtSpara.SelText = "Datum:" & LabDatum
TxtSpara.SelText = Label1 & TxtStracka.Text
TxtSpara.SelText = Label2 & TxtSluttid.TextRTF
TxtSpara.SelText = Label3 & TxtMellantid.TextRTF
TxtSpara.SelText = Label4 & TxtUnderlag.TextRTF
TxtSpara.SelText = Label5 & TxtAn.TextRTF
TxtSpara.SelText = Label6 & TxtSkador.TextRTF
TxtSpara.SelText = Label7 & TxtSumma.TextRTF
TxtSpara.SelText = Label8 & TxtVikt.TextRTF
TxtSpara.SaveFile CD.FileName & ".rtf", rtfRTF
</code>
Fick som svar:
Datum:onsdag 2003-06-25
Sträcka i km:{\rtf1\ansi\ansicpg1252\deff0\deflang1053{\fonttbl{\f0\fnil\fcharset0 MS Sans Serif;}}
{\colortbl ;\red0\green0\blue0;}
\viewkind4\uc1\pard\cf1\f0\fs17 1\cf0
\par }
Sluttid i min:{\rtf1\ansi\ansicpg1252\deff0\deflang1053{\fonttbl{\f0\fnil\fcharset0 MS Sans Serif;}}
\viewkind4\uc1\pard\cf1\f0\fs17 2\cf0
\par }
Mellantid i min:{\rtf1\ansi\ansicpg1252\deff0\deflang1053{\fonttbl{\f0\fnil\fcharset0 MS Sans Serif;}}
\viewkind4\uc1\pard\cf1\f0\fs17 3\cf0
\par }
Underlag:{\rtf1\ansi\ansicpg1252\deff0\deflang1053{\fonttbl{\f0\fnil\fcharset0 MS Sans Serif;}}
\viewkind4\uc1\pard\cf1\f0\fs17 4\cf0
\par }
Anteckningar:{\rtf1\ansi\ansicpg1252\deff0\deflang1053{\fonttbl{\f0\fnil\fcharset0 MS Sans Serif;}}
\viewkind4\uc1\pard\cf1\f0\fs17 5\cf0
\par }
Ev. skador:{\rtf1\ansi\ansicpg1252\deff0\deflang1053{\fonttbl{\f0\fnil\fcharset0 MS Sans Serif;}}
\viewkind4\uc1\pard\cf1\f0\fs17 6\cf0
\par }
Summa km:{\rtf1\ansi\ansicpg1252\deff0\deflang1053{\fonttbl{\f0\fnil\fcharset0 MS Sans Serif;}}
\viewkind4\uc1\pard\cf1\f0\fs17 7\cf0
\par }
Vikt i kg:{\rtf1\ansi\ansicpg1252\deff0\deflang1053{\fonttbl{\f0\fnil\fcharset0 MS Sans Serif;}}
\viewkind4\uc1\pard\cf1\f0\fs17 8\cf0
\par }
Som ni kan se så skickar ju den med den formaterade koden och det sak den inte göra utan skicka texten formaterad och klar.
Vad ska man göra?Sv: Spara flera RichTextbox i en RFT fil??
Vad var det för fel på svaret du fått från Andreas Hillqvist 2003-06-24 21:19:50??
/FSv: Spara flera RichTextbox i en RFT fil??
Skulle vara bra med en bra förklaring så det inte uppstå något frågetecken.Sv: Spara flera RichTextbox i en RFT fil??
Nja jag behöver ju inte förstå allt vad den gör men jag måste få reda på hur just mitt problem ska kunnas fixa det.
Om du kan få in mitt så det fungerar att spara med en Commondialog ruta så är jag tacksam.
Pelle:
Jo jag läste det och så att han hade samma problem men jag fick inte ut det vad han gjorde??Sv: Spara flera RichTextbox i en RFT fil??
Ett enkelt sätt, skulle väl vara om du t ex indexerade rtf-rutorna som du tar ifrån (om du hämtar källorna från andra rutor)..
Gör såhär:
<code>
Dim tmpText as string
rtfText.Text = ""
For i = 0 to 3 't ex 4 stycken källor
tmpText = '...kod för att hämta täxten från källorna, indexera dem på något sätt för så du kan använda variabeln i som vet varifrån de ska komma.. använd INTE .Text i slutet på namnet om du hämtar från annan Rich Textbox
rtfText = rtfText & vbCrlf & tmpText 'Du, kan ju självklart ta bort vbCrlf om du inte vill ha ny rad
Next
</code>
Ganska enkelt. om man inte använder .Text efter namnet på rtf-filen man hämtar ifrån eller lägger in i, tror programmet att man lägger in rtf-texten på oformaterad nivå... Alltså, som om du skulle öppna samma fil i anteckningar. Då kommer koden som visar formateringen med, också.
Detta kanske var fel svar på fel fråga, vet inte riktigt... men det kanske hjälpte på något sätt ändå?Sv: Spara flera RichTextbox i en RFT fil??
Om du vill spara det som ren text kan du testa:
<code>
Dim FileNo As Long
Dim Result as String
CD.ShowSave
Result = "Datum:" & LabDatum & vbCrLf & _
Label1.Caption & TxtStracka.Text & vbCrLf & _
Label2.Caption & TxtSluttid.Text & vbCrLf & _
Label3.Caption & TxtMellantid.Text & vbCrLf & _
Label4.Caption & TxtUnderlag.Text & vbCrLf & _
Label5.Caption & TxtAn.Text & vbCrLf & _
Label6.Caption & TxtSkador.Text & vbCrLf & _
Label7.Caption & TxtSumma.Text & vbCrLf & _
Label8.Caption & TxtVikt.Text
FileNo = FreeFile
Open CD.FileName & ".rtf" For Binary Access Write Lock Write As FileNo
Put FileNo, , Result
Close FileNo
Ursäkta mig om jag har missförståt mig