Hej alla hjälpliga personer. I tips och tricks kan du söka på Scandisk för jag har för mig att det finns ett exempel där hur man startar det. Om du kan göra allt med den rutinen vet jag inte, men ta gärna en titt.Frågan är om detta verkligen går...
Jag hade tänkt att göra ett litet program här till mig själv, men jag vet inte hur jag ska koda det.
Jag hade tänkt mig så här:
1. När jag i mitt program trycker på en knapp så skall först Scandisk starta. De skall göra en fullständig scan (alltså inte bara mappar och filer utan även kluster m.m.) över alla mina partioner (C,D,E,F,G). E och F är inte så viktiga, eftersom de är tomma :-)
2. När sedan scanningen är klar skall defragmenteraren starta. "Han" skall sedan defragga alla partioner.
3. När defraggen är klar så skall mitt program stänga av datorn.
Alltså, scandisk och defrag skall INTE köras samtidigt, eftersom defrag i Win98 kräver att man har scannat hårddisken före.
Om det nu skulle bli något felmeddelande i scandisk eller defraggen så skall det skrivas ner i en textfil som sedan läggs på skrivbordet och efter det skall datorn stängas av.
Ungefär så här långt har jag kommit:
Private Sub starta_click ()
End Sub
Långt vá :-)
Väldigt osäker om detta verkligen går. Dessutom måste man ju ta hänsyn till att varken scandisk eller defrag gillar att man kör program på partitioner som dom håller på med. Men eftersom både E och F är helt lediga kan jag lägga i programmet på nått av dem.
Ni kanske undrar vad jag skall med ett sånt här progg till, men det bara för att kunna starta det här på kvällen och låta det gå under natten, och när det är klart skall datorn stängas av så att den slipper stå på under hela natten.
Mycket Tacksam För Svar
MvH Dan "DaPe" PerssonSv: Frågan är om detta verkligen går...
Sen finns även en funktion som känner av att ett program gått klart om du kör shell. Det kan användas för att veta när jobbet är utfört.
/Pelle