Hej, Använd dig av FSO... (file system object) sök i forumet för mer info... Det är alltid bra med kritik för att kunna göra saker bättre. Berätta gärna VAD som är dåligt så skall jag se om jag kan rätta till/ändra det. >Nyfiken på vad du menar med att det är ursulet :-) Det är skillnad på kritik och klaga. JAg tyckar Johan Johansson bar klagar. Tack för hjälpen, fastän ni verkar ha kommit på onödigt krångliga vägar för att uppnå ett så enkelt mål :) Hmm jag måste hålla med Johan om att lösningarna verkar onödigt krångliga... >PS: Detta forum är ursulet, "Om det nu är så svårt att använda detta Forum ,så kanske du valt Det här var väl en olycklig start på en ny medlems första kontakt med medlemmar här i forumet vilket jag verkligen beklagar och hoppas inte förekommer ofta. >"Har du gjort dig besvär att kolla Programarkivet:Rensa Windows\Temp ?Radera filer lokalt
Jag vill radera ALLA filer i ALLA format i några speciellt utvalda mappar lokalt på hårddisken...hur fixar man detta?
PS: Detta forum är ursulet, såväl resten av sidan (dock inte innehållsmässigt)Sv: Radera filer lokalt
eller med API:
<code>
Declare Function DeleteFile Lib "kernel32.dll" Alias "DeleteFileA" (ByVal lpFileName As String) As Long
Dim retval As Long ' return value
retval = DeleteFile("C:\Dummy\thefile.txt")
If retval = 1 Then Debug.Print "File deleted successfully."
</code>
så får du helt enkelt loopa igenom indexen....Sv: Radera filer lokalt
Du kan använda något i stil med nedanstående och markera i vb att du skall använda Microsoft Scripting Runtime via CTRL+T.
<code>
Private Function ClearFolder(folderName As String)
Dim fso As Scripting.FileSystemObject
Dim fld As Scripting.Folder
Dim fle As Scripting.File
For Each fld In fso.GetFolder(folderName).SubFolders
ClearFolder fld.Name
Next
For Each fle In fso.GetFolder(folderName).Files
select case right(fle.filename,4)
case ".gif", ".jpg"
fle.Delete True
case else
' låt dom vara
end select
Next
End Function
</code>
HälsningarSv: Radera filer lokalt
Kolla om du kan använda Programarkivet:Rensa Windows\TempSv: Radera filer lokalt
Klagar ger inget, kritik kan man ta till sig. När man kritiserar berättar man vad man tycker är fel och kan även föreslå hur det kan förbätras.
Att bar säga att något är dåligt äeller kasst ger inte någon något.
Så då kan man lika väl hålla tyst. ;o)
Kritiser istället för att klaga.Sv: Radera filer lokalt
Att klaga och kritisera är detsamma (slå upp i ordbok era bonnläppar ;) men konstruktiv kritik däremot är det skillnad på. Jag tycker det här forumet är dåligt på grund av att man måste ange "svar" på sin egen fråga, och det är inget forum, det är ett krångligt sammelsurium av åsikter i mitt tycke. Sen är navigation ganska otydlig för noviser, ge gärna en liten beskrivande text under varje menyoption t.ex. "systemdokument", vad är det...vad är "konsultbanken" m.m. ?????
Jag har modem och orkar inte klicka runt hela sidan för att läsa sånt jag inte vill läsa om.
Sen funkar inloggningen dåligt, den loggar inte in automatiskt (JA allt från cookies till ICQ är på, så det är inte mitt fel) fast jag "ber".Sv: Radera filer lokalt
Räcker det inte kort och gott med:
Kill "c:\katalog\*.*"
Eller?
ThomasSv: Radera filer lokalt
På tal om ordbok , jag har letat förgäves efter "ursulet"
Om det nu är så svårt att använda detta Forum ,så kanske du valt
fel ämnesområde, börja med frimärkssamling det är enklare .
Har du gjort dig besvär att kolla Programarkivet:Rensa Windows\Temp ?
Håller med att det är overkill , de övriga förslagen.Sv: Radera filer lokalt
fel ämnesområde, börja med frimärkssamling det är enklare ."
- Jag samlar på gamla mynt och dem är betydligt mer tillmötesgående än dig.
"Har du gjort dig besvär att kolla Filarkivet:427" ?
- Hur F-N skulle jag kunna göra det när det inte står nånstans äns vad det är (ytterligare en ursulet)
PS: Ursulet är ett namn.
MvH Johan,
egen företagare
PPS: "KILL" var vad jag letade efter, tack och adjö.Sv: Radera filer lokalt
Jag kan hålla med att det är otydligt och kan vara svårt att förstå vad som gäller. Anledningen är troligen att väldigt många här har varit med redan sen starten och därför också vet allting om allting. Då starten av denna sida var 1988 så har oerhört mycket hänt under dessa år så man nästan tar för givet att folk vet vad som finns var, hur man gör osv. Men så är ju givetvis inte fallet.
Jag har börjat med att försöka lägga in förklarande texter på många sidor och det visas överst i menyn "om tjänsten" för att försöka hjälpa er vad som finns på just den sida du står på. Ta lite tid och läs igenom dessa så kanske man får lite tips.
När det gäller filarkivet, så är det en textlänk som du ser i forumet. Den som skrev detta ger dig alltså en klickbar länk.
Rörande systemdokument och andra menyalternativ så visas en text om man håller musen stilla på menyalternativen- och i detta fall är det en stor samling länkar, sektioner, texter och annat som inte för hemma i någon av de övriga sektionerna på pellesoft. En s.k. övrigtsektion.
Hälsningar
/Pelle JohanssonSv: Radera filer lokalt
- Hur F-N skulle jag kunna göra det när det inte står nånstans äns vad det är
(ytterligare en ursulet) äns !!! : skall vara ens
Can´t win them all
Till Johan ang Programarkivet:Rensa Windows\Temp .
Om du är högerhänt så finns det till höger en liten mojäng som kallas Mus
Den har två eller tre knappar. Om du dubbelklickar på den vänstra samtidigt
som markören ligger över den blå texten Programarkivet:Rensa Windows\Temp , så är det så fiffigt att du
kommer till den sidan som du sedan kan läsa och hämta hem exempel projektet.