lite trubbel!! En enkel lösning är att använda en modulnivå variabel: Ok tack så mycket!! Hade en sådan tanke i bakhuvudet men tyckte att den är lite osnygg med en variabel som blir public osv...... Det är ALLTID fult med publika variabler och globala variabler. I Kul att du tycker det (För omväxlings skull....) Jepp... Potatis nösa/Stor näsa... Inte för jag har någon men jag tycker standard :) är lite platt... Det är väl OK så länge som du inte antyder att det är jag som har en för det har jag ju då inte...... Rätt trist att kolla i fall man fått svar då det bara är en massa skit skrivet. Chat finns väl på passagen och andra menningslösa ställen. Finns det ingen som styr upp forumet så att ENBART seriösa diskussioner hålls? Man måste väl inte alltid vara saklig och ta upp fakta. Det är väl också trevligt med personliga kommentarer. Fast man kanske ska hålla sig lite mer på chatten med dem. Men Passagen går jag inte när... Ush *Ryser* Ingen fara och visst håller jag med dig om att lite andra kommentarer kan vara ok som typ tack så mycket osv... men det var väl lite väl mkt med näsan osv... :) undvika anrop på Scroll_change
När man modifierar scrollbar.value (i koden) så sker ett anrop på sub scrollbar_change. Detta vill jag inte skall hända går det att lösa på något sätt? OBS att jag vill fortfarande ha med scrollbar_change som skall anropas då man klickar på rullisten.
Kortfattat!!!
jag vill:
scrollbar.value = scrollbar.Max
utan att ett anrop till scrollbar_change sker. Går det?Sv: undvika anrop på Scroll_change
Option Explicit
Private mLocked As Boolean
Private Sub Command1_Click()
mLocked = True
VScroll1.Value = VScroll1.Max
mLocked = False
End Sub
Private Sub VScroll1_Change()
If mLocked Then
'Gör inget
Else
MsgBox "Nytt värde är: " & VScroll1.Value
End If
End SubSv: undvika anrop på Scroll_change
tack ändå!!!Sv: undvika anrop på Scroll_change
Andreas exempel existerar bara variabeln i modulen den är deklarerad.
Den är alltså inte Public.
Det är fullkomligt acceptabelt att göra så.
Däremot borde det vara skottpengar på public deklarationer av variabler i Moduler/klasser/formulär.
Viss det kan finnas tillfällen då det kan tyckas behövas eller till och med vara motiverat, men i allra flesta fall skall man undvika det. (Jag vill påstå att man alltid skall undvika det).
Man bör alltid skapa klasser med inkapslade variabler som bara kan ändras via interfacet, det vill säga genom publika metoder.
/peterhSv: undvika anrop på Scroll_change
/peterh
PS. Jag är dålig på smileys vad betyder :O) ???? Stor potatisnäsa eller vaddå ?Sv: undvika anrop på Scroll_change
Sv: undvika anrop på Scroll_change
/peterhSv: undvika anrop på Scroll_change
Sv: undvika anrop på Scroll_change
Ledsen om du tog illa upp...Sv: undvika anrop på Scroll_change
Har du tänkt på att detta svar inte heller har med vb att göra (som jag förespråkade starkt i mitt föra inlägg) utan snarare etik :). Så nu slut på detta...