Hej! Jobbar med en SQL-databas och VB 6.0. Jag har nu lyckats få ihop en frågeställning som grupperar olika yrkeskategoriers aktiviteter. Nu undrar jag bara hur får jag VB att skriva ut resultatet? Finns några artiklar som tar upp utskrift: Har läst artiklarna, men jag föstår fortfarande inte hur jag ska göra. <code>Hur får jag VB att skriva ut grupperingen?
Frågan ser ut så här:
From = txtFrom.Text
Tom = txtTom.Text
Mott = cboMott.Text
Dim DB As ADODB.Recordset
Set DB = GetRecordset("SELECT COUNT(*) From Tabell_aktivitet WHERE Tabell_aktivitet.datum BETWEEN '" & From & "' AND '" & Tom & "'AND Tabell_aktivitet.Mottagning = '" & Mott & "'group by yrkesgrupp")
Försöker få ut resultatet med printer.print, men det går inget bra.
Kan någon hjälpa mig??
mvh
LenaSv: Hur får jag VB att skriva ut grupperingen?
Printer.Print - allt du behöver för att göra snygga utskrifter
http://www.pellesoft.se/login/articles/vb/printerobjekt.asp
Använd Printer-funktionen 2/2
Artikel [Använd Printer-funktionen 2/2]
Sv: Hur får jag VB att skriva ut grupperingen?
Så länge min fråga bara ger en rad som svar kan jag få till det, men i den här frågan får jag ju flera rader grupperade och jag fattar inte hur jag får ut det på papper.
Jag vill att utskriften ska se ut på det här sättet och helst via Printer.print-kommandot:
Läkare 15
Sjuksköterskor 30
Sjukgymnaster 12 osv.
Ska jag använda mig av Do until .eof ... Loop eller något liknande?Sv: Hur får jag VB att skriva ut grupperingen?
Dim From As Date
Dim Tom As Date
Dim Mott As String
Dim rs As ADODB.Recordset
If IsDate(txtFrom.Text) Then
From = txtFrom.Text
If IsDate(txtTom.Text) Then
Tom = txtTom.Text
Mott = cboMott.Text
Set rs = GetRecordset("SELECT yrkesgrupp, COUNT(*) As Antal FROM Tabell_aktivitet WHERE Tabell_aktivitet.datum BETWEEN '" & From & "' AND '" & Tom & "'AND Tabell_aktivitet.Mottagning = '" & Mott & "' GROUP BY yrkesgrupp")
Do Until rs.EOF
Printer.Print rs("yrkesgrupp"), rs("Antal")
rs.MoveNext
Loop
Printer.EndDoc
rs.close
Else
Msgbox "Du har inte angivit ett giltligt datum i Tom!", vbExclamation
txtTom.SetFocus
End If
Else
Msgbox "Du har inte angivit ett giltligt datum i From!", vbExclamation
txtFrom.SetFocus
End If