Jag har följande connection men vill byta ut efter "source" path-vägen till databasen. Hej, du missa ett kommatecken:) Ojdå.... förlåt att jag skrev fel här. Jag HAR skrivit så som du föreslår i koden.. Hej igen, du har skrivit fel även på: Nu blir jag helt exalterad. Hmm, en Vommon Dialog? va e det för ocx? hehe*skoja*InputBox m fast värde ?
Jag skulle alltså vilja ha en InputBox där source-vägen redan finns inskriven - så att användaren bara behöver fylla i inputboxen OM databasen byter plats till annan server.
Såhär ser min kod ut nu (som fungerar, men utan InputBox):
============================================
Set cn = New ADODB.Connection
cn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source= \\servernamn\mapp\filnamn.mdb;"
jag har försökt följande, men det funkar inte, är dock säker på att det rör sig om ett litet fel bara....
============================================================
Dim connect As String
connect = InputBox("Är vägen till filen rätt angiven?", "\\servernamn\mapp\filnamn.mdb;")
cn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source= connect" Sv: InputBox m fast värde ?
<code>
Dim connect As String
connect = InputBox("Är vägen till filen rätt angiven?","TITEL","\\servernamn\mapp\filnamn.mdb;")
</code>
BennyTill Benny
MEN:
När debuggern kommer till raden där Source ska anges får jag upp en dialogruta med följande text:
Runtime error: ....(massa siffror)
Could not find file 'C:\Documents and Settings\mappnamn\mappnamn\connect'.
Om jag skriver in den rätta path-vägen där manuellt så funkar det. Jag vill INTE ALLS till C:\ osv... utan jag vill till en server.
Hoppas på hjälp.Sv: Till Benny
<code>
cn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source= connect"
</code>
det är en " efter connect.
borde stå:
<code>
cn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & connect
</code>
/BKÄRE Benny
TACK för denna din hjälp. Fungerar perfekt.
Det här med små "fnuttar" och alla möjliga tecken som ampersand, citationstecken, kommatecken osv är SVÅRT att tänka på konstant. Mina ögon är "datortrötta" så ibland känns det som om man hade programmerings-dyslexi (vilket man kanske har, skratt).
Nu är jag GLAD!!!!Sv: KÄRE Benny
Jag får oxå denna typ av dyslexi:) Man blir BLIND på en skitsak hehe.