När man gör ett windowsskal behövs det att skicka sitt fönster som "det understa". Jag har expremiterat med detta men inte fått det riktigt att fungera. Kan någon göra ett exempel så skulle jag vara tacksam. I win95 kan du ändra i filen system.ini. Detta var INTE det jag frågade efter! Always on top? Hej Jag har för mig att jag har testat det där förut och Zorder = 1 fungerar inte... Och så är det väl inte "Always on top" utan snarare "Always on bottom" som han vill ha... Och det finns vad jag vet bara i Windows 2000 (och antagligen Windows ME). jag har försökt med Setparent till windows "skrivbordsfönster". Men det fungerar tyvärr bara sådär. Ingen som vet hur man ska göra?Windowsskal
/MickeSv: Windowsskal
Ändra
shell=explorer.exe
till
shell=minexefil.exe
starta om datorn.Sv: Windowsskal
Jag har mitt program startat. SEN vill jag att mitt fönster INTE ska kunna hamna över de andra fönstrena. Jag har försökt med API:t SetParent men får det inte riktigt att fungera.Sv: Windowsskal
Här finns det...
Option Explicit
Const HWND_NOTOPMOST = -2
Const HWND_TOPMOST = -1
Const SWP_NOMOVE = &H2
Const SWP_NOSIZE = &H1
Private Declare Function SetWindowPos Lib "user32" (ByVal hwnd As Long, ByVal hWndInsertAfter As Long, ByVal X As Long, ByVal Y As Long, ByVal cx As Long, ByVal cy As Long, ByVal wFlags As Long) As Long
Private Sub Check1_Click()
If Check1.Value = 0 Then
'norm
SetWindowPos Me.hwnd, HWND_NOTOPMOST, 0&, 0&, 0&, 0&, SWP_NOMOVE Or SWP_NOSIZE
Else
'on top
SetWindowPos Me.hwnd, HWND_TOPMOST, 0&, 0&, 0&, 0&, SWP_NOMOVE Or SWP_NOSIZE
End If
End Sub
Lägg till en checkbox bara... Jag har ett par exempelfiler om det inte löser sig... /MolleSv: Windowsskal
Förmodligen kan du lösa det med att sätta Zorder 1
på det fönster du vill ha underst.
mvh
SvenSv: Windowsskal
ThomasSv: Windowsskal