RicardD skrev: Jag börjar med att inleda med att VB kan jag inget om, däremot vet jag hur WinNT4/2000/XP/2003 fungerar, och hur ett programeringsspråk bör bete sig mot OS. Först RickardD, jag har full respekt för dig och dina kunskaper, det är bara jag som försöker att få fram denna informationen på kanske ett inte alltför smidigt sätt. 8< på kod! Nej jag blandar inte ihop Chr och CLID men jag skrev väldigt otydligt. Du kan indetifera en bokstav genom att den har en lite och ett stort tecken: Tack Andreas, det löste det problemet, men ja upptäcker att jag är på fel väg. Vad är adressen till sidan med unicode? Dela med sig tycker jag att man ska göra. ;-) Helt naturligtvis, du har så rätt Andreas.Om codepage och LCID
>Jag förstår inte riktigt. Menar du vilka olika tecken som finns i en LCID? Isåfall är >svaret att det inte finns några tecken i LCID, för de finns i teckentabellen. LCID >berättar bara för webbservern vilket val användaren har valt för att se siten på.
>Ex:
>Om en användare surfar till din sida och du sätter LCID=1053 (svenska alltså) på >honom och en annan användare surfar till din sida och du sätter LCID=1033 (US >alltså) på henne, då kommer det att innebära följande:
>När du skriver ut <%= date %> så kommer det för den första användaren att skrivas >som 2003-07-31 och för den andra användaren som 7/31/2003. Det är det som >LCID gör.
>Vilka tecken som kan användas på din sida, tex åäö£ osv, bestämmer du genom att >sätta rätt codepage, detta gör du via META eller http-header.
Nu pratar vi inte ASP utan VB.
Jag vet mycket väl att LCID inte innehåller några tecken, utan är mera att se som ett tiktnummer för att kunna få in de lands-specifika tecknen. Och det är lite vad jag grunna på. Kan man i VB först tala om vilken codtabell man vill ha (eller LCID) och sedan via en forslinga ta fram de Chr som finns i den codtabellen?Sv: Om codepage och LCID
> <b>Jag vet mycket väl att LCID inte innehåller några tecken, utan är mera att se som ett tiktnummer för att kunna få in de lands-specifika tecknen. </b>
Nej, inte det heller. Du verkar göra en koppling mellan LCID och teckentabell, och någon sådan finns inte. En teckentabell innehåller vilka tecken som finns och LCID innehåller hur du vill att information ska presenteras. Ett datum är alltid detsamma, men vi skriver datum olika beroende på varifrån vi kommer, och det är det man använder LCID till.
> <b>Kan man i VB först tala om vilken codtabell man vill ha (eller LCID) och sedan via en forslinga ta fram de Chr som finns i den codtabellen? </b>
Du kan plocka fram både vilken teckentabell och LCID som användaren har valt för sig själv. Och när du väl vet vilken teckentabell det är, då kan du ju se vilka tecken som finns i den.
Om du vill ha kod för att göra det så kommer säkert någon som är bättre på programering i VB in och visar det!Sv: Om codepage och LCID
I ASP så är det ju enkelt att göra så här:
<code>
<% response.write request("nummer")
Session.LCID =(TRIM(request("nummer")))
'Session.LCID = 1033
dim i
on error resume next
response.write "Skriver ut ifrån LCID " & request("nummer")
for i=31 to 255
response.write Chr(i) & "<BR>"
next
%>
<INPUT TYPE="SUBMIT" VALUE="Save Record">
</code>
Vad som är fel här är:
Detta är ju ASP och jag ville ha det i VB, kanske kan man använda skriptspråk i VB?
Som jag får det här, så följer ju all "skit med", visst borde man väll kunna rensa bort det??Sv: Om codepage och LCID
> <b>Detta är ju ASP och jag ville ha det i VB, kanske kan man använda skriptspråk i VB?</b>
Det finns säkert någon trevlig funktion i VB för att ta reda på vilken LCID och teckentabell som en användare kör. Någon kompetent VB-kille/tjej här som kan fylla på med info om hur VB hanterar LCID och/eller teckentabeller?
> <b>Som jag får det här, så följer ju all "skit med", visst borde man väll kunna rensa bort det?? </b>
Men nu är du inne och blandar ihop LCID med teckentabellen igen! Om jag förstår din kod korrekt så skriver du ut alla tecken i din valda teckentabell från 31-255. Detta har inte med LCID att göra.
Om vi börjar om från allra första början, vad är det egentligen du vill uppnå?Sv: Om codepage och LCID
Så här tänker jag mig, för att få ett lands teckentabell så skriver vi Session.LCID =(1053)'för den svenska tabellen.
Detta innebär att vi då har möjlighet att få ut de svenska tecknen via Chr.
Är vi överens så långt?
sen ville jag lopa ut enbart bokstäverna, ente siffror eller andra specialtecken.
<code>
Session.LCID = 1053
dim i
response.write "Skriver ut ifrån LCID " & request("nummer")
for i=1 to 255
response.write Chr(i) & "<BR>"
next
%>
<INPUT TYPE="SUBMIT" VALUE="Visa Tecken">
</code>
I detta läge, vad jag är ute efter är, hur får jag tag på enbart bokstäverna? Om man använder NOT NUMERIC så tar man ju bort siffrorna, men finns det ingenting liknande för bokstäver?
JAg hoppas att du förstår mig lite bättre nu.Sv: Om codepage och LCID
<code>
Dim Char
For i = 1 To 255
Char = Chr(i)
If LCase(Char) <> UCase(Char) Then
Response.Write i & " - " Char & "<BR>" & vbCrLf
End If
Next
</code>Sv: Om codepage och LCID
Efter en diskusion med en gpd vän, så kom jag fram till, att vad jag skulle leta på, nämeligen UNICODE.
Jag har hittat en sida som helt fantastiskt ta fram vad jag ville ha, de unika tecknen för resp land.
Nu en fråga, för att skriva ut det tyska B:et, hur bör jag enklast göra?
<code>
decimal: ß
UTF-8 (c3, 9f) ß
</code>
En lista med decimaltecknen (som jag visar över detta?Sv: Om codepage och LCID
Sv: Om codepage och LCID
Som du minns mitt ursprungliga problem, det var ju att hitta de specifika tecknen i varje språk.
Titta på denna site:
http://www.eki.ee/letter/ Nu gör jag som så, att jag sparar ner lite textfiler på varje land, sen är den saken klar.
LCID på för en massa länder:
http://www.webwizguide.info/asp/faq/date_time_settings.asp
Codepages för en massa länder:
http://czyborra.com/charsets/codepages.html
Slutligen så tar jag med en massa länder, deras LCID samt vilket språk som talas:
<URL:http://www.microsoft.com/globaldev/reference/winxp/langtla.mspx>
Jag hoppas att detta kan hjälpa någon, mig har det hjälpt massor.
Sammtidigt så vill jag passa på att tack alla er som har ståt ut med mina töntiga frågor.