Hej och välkommen tillbaka (de flesta) från en skön sommarvärme! Vill bara komplettera min fråga: Oki det sista ,tveksamt om du kan lägga in det i en resourcefil Gomidda Sven. Hej Sven Lägg en kopia av Powerpointviewrn i samma mapp som ditt Vb projekt testa: Ska checka samtliga inlägg för att kolla, Tacksam.... Detta fungerar perfekt för mig: Hej Saw Hej Sven Det där med sökväg är tydligen svårt att förstå. Precis som Svensäger här, så kan ju det här med sökvägen vara knepigt. Jag missade att förklara det för dig, sorry. Jag förstår precis nu. Jag förstod däremot inte att Du hade skapat undermappen för detta ändamålet, vilket egentligen var lite klantigt för mig (dataspråket) att förstå, vilket jag egentligen förstod med facit i hand .....Hursomhelst valde jag den "hårda vägen i mitt exempel (Svens). Hälsning till Saw, sista funkade naturligtvis klockrent. Nu har jag så att säga två versions för future. Hej Kennert. Tänkte bara säga att i allmänhet är det mer flexibelt och lätthanterligt med den lösning jag gav ovan (förutsatt att man redan har powerpoint). Finns det ett programmerings-interface är det oftast bättre än att bara köra programmet. Hej Niklas, VB6 kontra Microsoft Powerpoint
Fråga: Om jag i ett " färdigkompillerat VB-projekt till exe-fil program i VB6, även därifrån vill öppna en likaledes färdigt power point bildspel (driven av hjälpprogrammet Power point viewer) från VB-programmet. Ja, hur bör man då göra. Har testat en del variationer via bl.a. från components i VB6 utan större aha - upplevelser.
Tacksam för ett kodsvar..
Tack på förhand
KennethSv: VB6 kontra Microsoft Powerpoint
Vad det handlar helt enkelt om:
Att baka in PowerPoint-bildspelet inkl power point viewer i ett VB-program.
Mvh
Så här kan du testa principen
Private Sub Command1_Click()
Dim ret As Long
'här skall det så rätt sökväg till viewern mellanslag filen du vill visa
ret = Shell("C:\Program\Powerpnt.exe MittBildspel.ppt", vbNormalFocus)
End SubSv: VB6 kontra Microsoft Powerpoint
Tack för ett snabbt svar
ska testa...
Harebra.
Mvh
Tveksamheten, var inte fel hos Dig..
Har testat, men kommer sån långt att programmet försöker via viewern vis Powerpoint bildspelet, men felmeddelande från viewern "går inte att läsa Mittbildspel.ppt.
Ändrade även filändelse till pps men fortfarande samma felmedd.
Lite synd ändå, det borde vara ngt "pissfel".
I nuvarande läge hade jag med powerpointbildspelet en autorun.inf fil som funkar utmärkt för uppstarten via CD-skiva etc, men ville gärna lägga in detta PPprogram utan autostarten i ett VB-program.
Mvh
Lägg ditt test Mittblidspel i samma mapp
ret = Shell(App.Path & "Powerpnt.exe " & App.Path & "MittBildspel.ppt", vbNormalFocus)
Dvs du måste försäkra dig om att ha rätt sökväg till både .exe och .ppt fil
"Powerpnt.exe " byter du mot det korrekta namnet på viewern (jag vet inte)
Det proffsiga och korrekta sättet är att du tar in
Microsoft PowerPoint 8.0 Object Library under dina Referencer (meny Project)
Hoppas någon loggar in och berättar hur man kan gå vidare på detta
Andreas H är en örn på sånt.Sv: VB6 kontra Microsoft Powerpoint
Private Sub Form_Load()
Dim pp As PowerPoint.Application
Set pp = New PowerPoint.Application
pp.Visible = msoTrue
With pp.Presentations.Open(App.Path & "namn.ppt")
.SlideShowSettings.Run
End With
End Sub
och som sagt, lägg till Powerpoint under references.Sv: VB6 kontra Microsoft Powerpoint
Mvh
<code>
Private Sub Command1_Click()
Dim var As String
Dim ret As Long
Command1.Caption = "Bildspelet laddas nu..."
ret = Shell(App.path & "\PPview\PPVIEW32.EXE " & App.path & "\PPview\DemopptA.pps", vbNormalFocus)
Command1.Caption = "&Starta Bildspelet"
End Sub
</code>
Jag hoppas att det kanske kan hjälpa dig.Sv: VB6 kontra Microsoft Powerpoint
Tyvärr, Path not found
runtime error '76' alternativt '53'
beroende på hur jag laborerar med sökningen.
Däremot visas:
Command1.Caption = "Bildspelet laddas nu...."
men det är väl kuriosa i sammanhanget.
Förutsättningar:
Jag har allt samlat i samma mapp, vilket gör direktsök för VB6.
Problemet ligger nog i söknamnet. Ska kolla och laborera vidare.
Borde vara ganska enkelt eftersom Du fick det att funka, men.......Sv: VB6 kontra Microsoft Powerpoint
Laborerade lite med koden och fick det att funka perfekt.
Private Sub Command5_Click()
Dim ret As Long
'här skall det så rätt sökväg till viewern mellanslag filen du vill visa
ret = Shell("C:\Bok\PPVIEW32.EXE Fibrer.pps", vbNormalFocus)
End Sub
Men i princip hade Du ju helt rätt.
Denna kod funkar bäst om man har en absolut sökväg, vilket jag kan ha i mitt fall.
TackSv: VB6 kontra Microsoft Powerpoint
När du körde saw exemlpet med App.Path så pekar ju App.Path mot din Vb 6 IDE mapp.
Du skall börja med att spara i en nytillverkad mapp och köra ditt
projekt därifrån. I ditt ex spara projektet i C:\Bok , nu kan du använda App.Path.Sv: VB6 kontra Microsoft Powerpoint
<code>
ret = Shell(App.path & "\PPview\PPVIEW32.EXE " & App.path & "\PPview\DemopptA.pps", vbNormalFocus)
</code>
I detta falet så innebär det att utifrån den mapp där du har ditt project (vilket alltså inte behöver vara "C:\Program\Microsoft Visual Studio\VB98", utan var du har valt att spara ditt project, så har jag en undermapp som jag har kallat för PPview, och där ligger både exe-filen och pps-filen. Fördelen med detta är, att om du skall instalera ditt program i någon annan dator, då hittar programmet sökvägen hela tiden, annars så måste du ju hårdkoda sökvägen eller lösa på annat sätt.
Jag hoppas att du förstår nu.Sv: VB6 kontra Microsoft Powerpoint
Men ska även testa Din variant som ger större valfrihet.
Hjärtligt tack för allt.
Mkt bra engagemang.
Mvh
Tack och hej igen.Sv: VB6 kontra Microsoft Powerpoint
Nu vill jag inte sno till mig någon ära, för ungf 6 månader sedan, så var det Sven som ledde in mig på rätt spår. Jag kompliterade bara med App.Path.
Kul att det löste sig.Sv: VB6 kontra Microsoft Powerpoint
Ta gärna en titt på det...Sv: VB6 kontra Microsoft Powerpoint
urs att jag inte sett Ditt inlägg. Det var så att säga någorlunda redan klart.
Din version funkar också i nuvarande form, men jag vill att den som testar Mitt program ska kunna köra även om powerpoint saknas på innehavarens dator.
Mvh
Kenneth