Jag har tre scrolls som jag ändrar värdet på röd, grön och blå. Nu vill jag ha en fjärde som jag kan ändra lightness med. Jag förmodar att det krävs en formel som jag inte kan klura ut på egen hand, utan ber nu om eran hjälp. Hoppas ni förstår vad jag menar, annars får ni väl hojta till, så får jag försöka förklara lite bättre. =) fråga 1: du ska ha en HSB formel. Normalt sett kan man väl inte ändra hur ljust det är i samband med rgb? Tack! Ja, en HSB-formel ska jag ha ja. Du råkar inte ha en lite kodsnutt liggandes? När du går "baklänges" antar jag att du först räknar ut vilken Hue, Lightness och Saturation du får från RGB-scrollarnas ursprungliga inställning, sedan ändrar Lightness till den scrollens nya värde, konverterar HLS till RGB och slutligen ändrar RGB-scrollarna till det värdet... Tack alla, jag löste det till slut. Hade missat lite kod bara. Det fungerar nu åt båda hållen. :)Ändra lightness mha scroll
Följdfråga; Hur kollar man om värdet ökas eller minskas när man skrollar?
/LavveSv: Ändra lightness mha scroll
Förstår inte riktigt vad du menar med lightness
Svar på följdfrågan:
Visar om skrollen ökar eller minskar
<code>
'En scrollbar + två textboxar
Private Sub VScroll1_Change()
Static intOldVal As Integer
If (VScroll1.Value < intOldVal) Then
Text2.Text = "Minskar"
Else
Text2.Text = "Ökar"
End If
Text1.Text = VScroll1.Value
intOldVal = VScroll1.Value
End Sub
</code>
MVH
onerrorgoto
C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#
if error=true goto bed
C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#C#Sv: Ändra lightness mha scroll
eller:
så kan du mixa färgen med svart eller med vit beroende på ljusheten.
tex , är ljusheten 50% , så mixar du inte alls
är ljusheten 75% så mixar du din färg med 50% vit
är ljusheten 100% så mixar du med 100% vit
är ljusheten 25% så mixar du med 50% svart
och är den 0% så mixar du med 100% svart..
//RogerSv: Ändra lightness mha scroll
Du får välja att antingen styra rgb eller hsb. Sen kan du växla mellan vilken du ändrar.
Photoshop har ju någon sån lösning.Sv: Ändra lightness mha scroll
Skulle man kunna få en förklaring på vad "Static intOldVal As Integer" gör? Att det deklareras som en integer försår jag, men det andra.
Sökte lite och hitade ett bra exempel här:
http://www.vb-helper.com/howto_rgb_to_hls.html
Tack för hjälpen. Jag hojjtar till om det ploppar upp fler problem. ;)
Jag har nu lyckats fixa så att om man ändrar någon av scrollarna R, G eller B, så ändras lightness-scrollen. Men R, G och B vägrar flytta på sig när jag scrollar med lightess-scrollen. Jag använder mig av koden som finna här: http://www.vb-helper.com/howto_rgb_to_hls.html. Är det någon som har något förslag på vad man ska göra?Sv: Ändra lightness mha scroll
Ett problem du kan få är hur eventen skjuts (vad säger man? "How the events fire"...), om du ändrar L-scrollen när någon av RGB-scrollarna ändras, och ändrar RGB-scrollarna om L-scrollen ändras, så måste du koda noga så att du inte får en evig loop...Sv: Ändra lightness mha scroll
/Lavve