Etiketter är et bekymmer, vilket program det än är... :-) jag vet. Litet dynamiskt exempel: Andreas! Har funderat på det, men det tycker användaren är bökigt... vill bara klicka på en knapp i formuläret i access och få ut etiketterna...Etiketter i Access
Jag har en idé, om att skapa en rapport som den aktuella användaren kan anpassa själv efter just de etiketter han/hon har tillgång till just nu (för det kan ju variera). Jag vill inte släppa in användarna i designläget och funderar på att skapa en lösning där man på ett formulär kan ställa in de mått som behövs för en viss rapport.
Någon som förstår hur jag menar?
Jag har letat men inte hittat vilket/vilka kommando/n jag ska använda...
Någon som kanske redan vet? :-9Sv: Etiketter i Access
<code>
Private Sub Report_Open(Cancel As Integer)
Dim db As DAO.Database
Dim rs As DAO.Recordset
Dim P As DAO.Property
Dim ctrl As Access.Control
Set db = CurrentDb
Set rs = db.OpenRecordset("SELECT * FROM Settings WHERE ReportName='" & Me.Name & "'")
Do Until rs.EOF
Set ctrl = Me.Controls(rs("ControlName"))
Set P = ctrl.Properties(rs("PropertyName"))
P.Value = rs("PropertyValue")
rs.MoveNext
Loop
End Sub
</code>
Tabel: Setings
Fält: ReportName
Fält: ControlName
Fält: PropertyName
Fält: PropertyValue
Exemple data:
ReportName ControlName PropertyName PropertyValue
Rapport1 Etikett0 Caption Nytt värde!Sv: Etiketter i Access
Har testat utifrån din idé och får det inte att fungera som jag vill...
Jag har skapat en tabell där jag lägger in värde för bredd och höjd på etiketten.
Jag hämtar värdena och lägger in det i rapportens detalj. Bredd går att ändra men inte höjd. Jag har testat i olika händelser men får besked att den egenskapen inte är redigerbar.
Det är ju mm-justering av etikettbredd- och höjd som är problemet... Och jag vill inte släppa in användaren i designläget på rapporten.
Har du fler tips?Sv: Etiketter i Access
Har jag skämt bort dem? :-)