Hej Hej Nina! Hej Kajsa! Hej Nina! En fråga poppade just upp... om man gör så här får man ju upp alla Andersson, Almqvist etc, men får man även upp Förnamnet? Det är ju ett måste....skall man då skriva nått mer i strängen. Förnamnen ligger ju i en egen kolumn i access som heter fornamn. Boställe måste ju också med.... nu blev det krångligt :-| "SELECT Efternamn FROM Person WHERE Efternamn LIKE "' & Request.QueryString("Bokstav") & "*'" byts ut mot Supertack!!! Vad är det för fel på den här koden?Plocka ut efternamn på a, b, c, osv
Jag tänkte ha en sida med hela alfabetet där man skall kunna klicka på tex A och så skall alla efternamn som börjar på A plockas ut från databasen (access) och sedan visas upp... hur gör man detta?
Det måste väl bli nån sql fråga ? och kanske nån Request.QueryString?
Men jag vet inte hur man gör !!
I databasen har jag ett fält som heter "efternamn"
Behöver en enkel förklaring då jag inte är så bra på sånt här.
Mvh NinaSv: Plocka ut efternamn på a, b, c, osv
Visst blir det en Request.Querystring om du bygger upp bokstavslänkarna som url:er till en ny sida med aktuell bokstav som parameter.
SQL-frågan blir som följer
"SELECT Efternamn FROM Person WHERE Efternamn LIKE "' + Request.QueryString("Bokstav") + "%'"
Jag arbetar mestadels i SQL Server och jag är på rak arm inte säker på om det är % eller * som anger "wild card" i Access.
Hoppas att det är till någon hjälp.
Hälsningar
KajsaSv: Plocka ut efternamn på a, b, c, osv
Tack för ditt snabba svar :-)
Blir det ung. så här då om man klickar på tex A:
http://www.ninaz.com/visahfl.asp?bokstav=a" och när man då klickar på den skall det i visahfl.asp finnas "SELECT Efternamn FROM Person WHERE Efternamn LIKE "' + Request.QueryString("Bokstav") + "%'"
Och man behöver altså inte ha en helt ny .asp sida för varje bokstav utan alla bokstäverna går till visahfl.asp?
Mvh NinaSv: Plocka ut efternamn på a, b, c, osv
Mot Access skulle jag skriva så här...
"SELECT Efternamn FROM Person WHERE Efternamn LIKE "' & Request.QueryString("Bokstav") & "*'"
Och jepp! Du behöver bara ha en visningssida... !Sv: Plocka ut efternamn på a, b, c, osv
mvh NinaSv: Plocka ut efternamn på a, b, c, osv
"SELECT fornamn,Efternamn, bostalle FROM Person WHERE Efternamn LIKE "' & Request.QueryString("Bokstav") & "*'"Sv: Plocka ut efternamn på a, b, c, osv
Jag skall testa detta när jag kommer hem från jobbet ;-)
mvh NinaSv: Plocka ut efternamn på a, b, c, osv
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source= "& server.MapPath("hfl.mdb")
strSQL = "SELECT efternamn FROM gamleby WHERE Efternamn LIKE '"& Request.QueryString("bokstav") & "*'"
RecSet.Open strSQL, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
Det händer nämligen ingenting när jag klickar på tex länken A
som har följande: <a href="visahfl.asp?bokstav=a">
Det enda som händer är att jag får upp rubrikerna men inga efternamn på A ?
Får inte ens något felmeddelande,,, och jag HAR efternamn som börjar på A i databasen....
jag fattar inget :-(
mvh Nina