Hej! Mitt förslag är rätt enkelt. Lägg till fällten du vill slå upp i comboboxen. Som dolda kolumner genom att sätta bredden till 0. Major problem in access!
Suck!
Jag har följande problem. Föreställ dig att du har ett beställningsformulär framför dig. Du skall nu fylla i detta formulär med en massa data. I mitt formulär så är huvudelen av data hämtad från andra tabeller. Kopplingen mellan beställningsformuläret och de andra tabeller är unika ID nummer som är primärnycklar i de andra tabellerna. Dessa id nummer är det ända jga sparar i min beställningstabell. Ett exempel: Jag har en tabell som heter tabFöretag. Primärnycklen heter FöretagsID. I mitt beställningsformulär finns det 3 st fält för att hämta in data från tabFöretag. Det är endast ett fält som är kopplat till tabellen beställning, de övriga hämtar jag med hjälp av en kombobox, och det är den som är kopplad till beställningstabellen. I den kombo så lista nu namnen på alla företag och när jag väljer ett företag så hämtas det data från företagstabellen och fyller i de andra obundna fälten där all företags information skall visas i beställningsformuläret. När jag nu sparar detta så kommer ju endast FöretagsID att sparas i beställningstabellen.
Mina frågor är:
1. När jag skapar en ny post så finns den hämtade data kvar i de obundna fältetn. HUr får dessa att tömas när jag skapar en ny post.
2. När jag skapar en ny post så kommer access att bläddra för bi min sparade post. Om jag nu vill stega tillbaka för att kolla den förra beställningen. Hur gör jag då för att den föregående posten skall hämta den företagsdatan som skall synas i de obundna fälten. Dvs posten som jag bläddrar till måste ju med hjälp av mitt företagsid, hämta övrig data i företagstabellen eftersom den inte spara i beställningstabellen
jag hämtar data från följaden kolumner:
Företagsid = denna sparas i beställningstabellen
dessa är obundna och skall hämtas från tabFöretag och skall hämtas in i de obundna fälten i beställningsformuläret.
namn
timpris
/PhinalaSv: Major problem in access!
Ex. ColumnWidths: ;0cm;0cm
Första kollumnen får breden, de två andra kolumnerna är dolda.
Sätt sedan kontrollkällan fär de textrutor du vill slå upp till:
=[Combo8].Column(1)
och
=[Combo8].Column(2)
Funkar nog som du vill...