Hej, Varför inte spara på radnivå istället? Andreas, Sen i min admin så vill jag kunna lägga till "special"-objekt, såsom gästbok, nyheter, resultatredovisning mm. Dessa "special"-objekten hade jag tänkt ha i separata tabeller. Hur kopplar jag dessa tabeller till det objektet? Objektets egenskap när jag hämtar det i admin är bara att datan skall hämtas från en annan tabell. Det kommer att gå snabbare att hämta informationen från databasen om du gör som Adressera inte fråger direkt till person i forumet eftersom det avskräcker andra från att svara. Jag känner igen problematiken :)antal fält i en tabell , Andreas Hillqvist
Jag har en förmodligen banal fråga, men man måste ibland fråga.
Jag har en massa olika egenskaper som jag vill lägga in i en databas. Kan jag bygga upp en tabell med en 30-tal olika fält utan att det skapar problem.
Varje rad i tabellen kommer endast att innehålla 3-10 olika egenskaper, restän av fälten är tomma. Jag vet vilka fält som skall innehålla data när jag hämtar de olika egenskaperna.
mvh
TomasSv: antal fält i en tabell
Tabell: Properties
Fält: PropertyId
Fält: PropertyName
Tabell: Objects
Fält: ObjectId
Fält: ObjectName
osv...
Tabell: ObjectProperties
Fält: ObjectPropertyId
Fält: ObjectPropertyProperty -> Properties.PropertyId
Fält: ObjectPropertyObject -> Objects.ObjectId
Fält: ObjectPropertyValue
Exempel:
PropertyId PropertyName
1 "Region"
2 "Språk"
3 "Text"
ObjectId ObjectName
1 "Femte elementet"
2 "Die Hard"
3 "Hellraiser"
ObjectPropertyId ObjectPropertyProperty ObjectPropertyObject ObjectPropertyValue
1 1 1 "2 (Europa)"
2 1 2 "Engelska"
3 1 3 "Svenska"
4 1 3 "Engelska"
5 1 3 "Norska"
osv
Detta ger en dynamisk datastruktur. Vilket innebär att du kan lägga till och ta bort egenskaper utan att förändra datastrukturen. Du får dessutom möjlighet att lagra data mer effektivrt. Antalet kolumner är dessutom begränsat.Sv: antal fält i en tabell
Du menar att det blir effektivare med att lägga det på rad nivå trots att det kan bli väldigt många rader?
Jag skapar olika objekt med olika egenskaper som jag sedan skall infoga på min hemsida. Det innebär att allt på min hemsida skall helt vara uppbyggd av innehållet från en databas.
Jag har tex en text+bild objekt som innehåller ca 10 olika egenskaper (dessa skall också skrivas ut i rätt ordning). Sådana här kan finnas flera på varje sida och sen skall det finnas flera sidor.
Är det då effektivare att lägga varje egenskap på radnivå??
Det kändes lite smidigare att lägga det i en stor tabell, men å andra sidan så har jag inte den erfarenheten.
mvh
mvh
Andreas föreslår.
Utöver det så är det ditt recordset som du ska designa så att du får ut det du vill skiva
på hemsidan - inte i databasen.
Läs på lite om normalisering så har du tankarna kring hur det ska fungera. Tror det
finns lite på www.databases.about.com
/EmmaSv: antal fält i en tabell , Andreas Hillqvist
Du har inte berättat vad du ska göra eller hur du skall implementera det i första lägget. Finns för och nackdelar med min modell. Sv: antal fält i en tabell
Själv har jag löst det enligt AH förslag och anser att det nog är det bästa. Fler rader torde vara bättre än fler kolumner för att åstadkomma det du fråar efter.