Jag har sökt i forumet i ämnet men inte hittat något lämpligt. MDW är enda sättet att gömma koden. Med säkerhet kan du bara begränsa formulär man inte skall kunna använda. Eftersom en användare måst kunna granska formuläret för att visa det. Hej, Det går att använda andra filer för var data om användare sparas än system.mdw. Se Access hjälp om säkerhet, användare mm. Se också Det är just det att om jag lägger in användargrupper i mdw så ligger den ju på servern och klienterna öppnar ju basen från den enskilde maskinen. Hur blir det då? Jag tror det är så att om man inte använder "din" mdw-fil utan kör på standard så kör användaren under kontot Administratör. Ange användarens rättigheter för det kontot, men glöm inte att skapa ett med fulla rättigheter först! Hm. Du kan ange komandorads alternativ /wrkgrp c:\sökväg\system.mdw Ok, jag börjar nu få kontroll över användargrupper och rättigheter...säkerhet i access?
Jag har en accessdatabas som jag ska leverera och installera på en server som sedan ska användas av ca 5 klienter. Jag kommer inte att använda mig av databasdelning.
Då funderar jag över inloggning, säkerhet mm.
Användargrupper sparas ju i system.mdw som då ligger på servern. Vad händer då om jag öppnar basen från en klient?
Mitt främsta syfte är att skydda basen från insyn och manipulering av kod etc.
Jag vill undvika att skapa en MDE-fil. Eller är det ända sättet att gömma koden?
För det kommer sökert att bli så att jag mellan varven kommer att behöva bygga ut den med lite nya funktioner och så...
Kan någon försöka klargöra begreppen för mig?
Vänligen:
Stellan HaakenstadSv: säkerhet i access?
Sv: säkerhet i access?
Det går att dölja kod fönstret för en vanlig .mdb fil om du anger password för modulen.
Gör så här:
1. Öppna en ny Kod Module
2. Gå in på Verktyg (Tools) och välj Properties för projektet.
Efter att du har angett lösenordet kommer användare/arna inte att kunna byta till kodläge utan lösenord. Gäller även för Rapporter.
HTH
NickSv: säkerhet i access?
http://www.mvps.org/access/ för Access, en bättre sida om Access tips har jag inte hittat.Sv: säkerhet i access?
Sv: säkerhet i access?
/JohanSv: säkerhet i access?
Om jag inte minns helt fel, åtminstone 2000.
Har ingen 97:a installerad för tillfället.
Men det är säkert någon annan här som har och kan bekräfta om det funkar även i den versionen.
HTH
NickSv: säkerhet i access?
den bör ligga lokalt på varje burk vilket avsevärt ökar hastigheten men ger problemet med att distribuera den till varje burSv: säkerhet i access?
En sak jag ännu binte fått kläm på är detta att jag ska ju kunna styra de olika baserna mot enskilda MDW-filer.Men den öppnar ju med den MDW som jag har satt då jag kört WKRGADM.EXE??
På sätt sätt får jag upp en inloggningsruta så fort att jag bara öppnar programmet Access??
/Stellan