problem med DISTINCTROW i inner join Testa: det funkar inte heller om Ni går in på denna länken så ser ni bilder på min databas och SQL-satserna och vad dom ger för recordsetproblem med DISTINCTROW i inner join
jag använder följande SQL-uttryck
kod:--------------------------------------------------------------------------------
SQL = "SELECT DISTINCTROW KategoriNamn, tblProdSubKat.KatID FROM tblProdKat INNER JOIN tblProdSubKat ON tblProdKat.KatID = tblProdSubKat.KatID ORDER BY KategoriNamn ASC"
--------------------------------------------------------------------------------
i Tabellen tblProdKat har jag följande fält:
KatID - Räknare/primärnyckel
Kategorinamn - Namn på produktkategorin/text
i Tabellen tblProdKat har jag följande fält:
KatID - I detta fält sparar jag ID från tblProdKat och det kan förekomma flera gånger
så i denna sql får jag flera produktkategorier upprepade och det vill jag inte men får det inte att funka med DISTINCTROW
vill nämligen göra en koll mot den relaterade tabellen tblProdSubKat för att se om det finns några relaterade Id i den tabellen från tblProdKat. men vill inte att listan ska innehålla dubletter...
hoppas jag har gjort mig förstådd
mvh
JonasSv: problem med DISTINCTROW i inner join
<code>
strSQL = "SELECT tblProdKat.KategoriNamn, tblProdKat.KatID" & vbCrLf & _
"FROM tblProdKat" & vbCrLf & _
"WHERE tblProdKat.KatID IN (SELECT tblProdSubKat.KatID FROM tblProdSubKat"" & vbCrLf & _
"ORDER BY KategoriNamn ASC"
</code>Sv: problem med DISTINCTROW i inner join
http://www.area951.nu/visa/
Den första bilden är så det blev med ovanstående kod, andra bilden är så jag vill att det ska se ut men då vill jag ha tblProdSubKat relaterad.
Dom andra bilderna är min tabelluppbyggnad på de två relaterade databaserna
hoppas ni förstår hur jag menar
tack för alla svar
// Jonas