Mycket har diskuterats kring detta och många har frågat om vilka bildformat som accesformulär visar....Däremot så har ingen riktigt svarat på frågorna utan har istället tjafsat bort det med en massa annat snack.. Access använder OLE för att visa bilderna, det innebär att det måste finnas en ole server på maskinen som ska visa bilderna. MAO om du har en databas på servern så och försöker visa bilden på klient så måste klienten ändå ha en OLE server lokalt. En OLE server är egentligen vilken programvara som helst som stödjer visningen av bilden och kan anropas av ACCESS för att tolka bilden, exempelvis photoshop eller annat... Ska du visa bilden på servern behövs programvara för att tolka jpg på servern. Tack för detta mycket uttömmande svar ang. bilder. problemet med jpgbildvisningen är nu löst!Bildformat i access?
Är detingen som vet vilka bildformat ett accessformulär stöder.
Jaf lägger upp jpg-bilder här hemma på lokal installation i formulär uatan problem...
Då jag ska göra likadant i en serverinstallation av access så vägrar formuläret visa annat än BMP????
Någon som känner till problemet??
/StellanSv: Bildformat i access?
Så mao stödjs alla format som har OLE Server installerad för aktuellt format, mao de flesta format! Det fungerar lika dant för andra format exempelvis excelark, word dokument, pdf eller autocad!
Sv: Bildformat i access?
Nu förstår jag varför det inte fungerar och vad som krävs för att då det att funka!!
I mitt fall är det på servern som det saknas stöd för OLE helt enkelt...
Tack än en gång! Hej / StellanSv: Bildformat i access?
Det som Access krävde var Photo editor installerat, vilket vi hade tagit bort pga. att det finns en bugg i det programmet vid en serverinstallation, vilket är det vi kör.
Microsoft medger detta och hänvisar till Officce XP där det är löst.
Tack för din support.
/Stellan