Jag undrar om det finns någon guru som kan lösa mitt problem i Access formulär. Är det everkligen Access du ska jobba i, och inte Excel? Tro mig, det här funkar inte i Excel på ett tillfredställande sätt. Hoppas att inte vb-kod avskräcker dig, för där ligger lösningen. Jajamensan ,det löste problemet! *glad* Du kan ju snegla på mitt uppskick Programarkivet:Enkelt Momsprogram , där laborerar jag med procentsatser och TextBoxar.skriva in ett procenttal i en textbox som drar bort från Totalpriset i ett
Jag har en textbox som summerar det totala priset av några andra textboxar.
Men jag vill lägga till en till textbox som ska heta "Rabatt".
Där ska man kunna skriva in hur många procent rabbatten ska vara, tex 20,30.32 osv...inte i decimaltal.
Det totala priset ska naturligtvis ändra sig efter man har fyllt i vilken procentuell rabatt man har gett.
Hur gör jag???
mvh // Jonny Sandström "vilsen i Accessdjungeln"Sv: skriva in ett procenttal i en textbox som drar bort från Totalpriset i
Sv: skriva in ett procenttal i en textbox som drar bort från Totalpriset i
Hade det gjort de så hade jag självklart genomfört uppgiften där eftersom Excel är det som jag håller närmast hjärtat och har utbildat i sen -94.
Däremot är jag väldigt novis i Access...men jag har åtminstonde lyckats klämma ihop ett formulär som hämtar data från 20 olika tabeller.
Varje tabell har en kombinationsruta där jag väljer vilken produkt och kan se vilket pris. Sedan när jag har valt mina 1-20 olika produkter så summeras dessa i en textbox som jag kallar Total pris.
Detta totalpris vill jag kunna manipulera genom att lägga in en procentsats som drar bort ifrån totalpriset, tex att jag skriver in 40% (inte 0,4 i decimal).
Jag vill oxå kunna lämna detta fält tomt utan att det stör formuläret på något sätt.
Det är säkert väldigt enkelt, men för en lekman som mig så är det helt klart boven till mina djupa rynkor i pannan.
mvh // Jonny SandströmSv: skriva in ett procenttal i en textbox som drar bort från Totalpriset i
Som jag har förstått det har du en textbox (txtSummaInnanRabatt) som visar summeringen av de olika priserna. Samt en textbox (txtRabatt) som du vill fylla i en eventuell rabatt.
Då behöver du en till textbox (txtSummaEfterRabatt) som visar summering after rabatten.
På händelsen som summera priserna lääger du även till priset i txtSummaEfterRabatt
<code>Me.txtSummaInnanRabatt = summa 'Eller vad du har.
Me.txtSummaEfterRabatt = summa 'Samma summa. </code>
För att få till rabatt-biten så skapar du händelse (AfterUpdate) på txtRabatt där du ändrar txtSummaEfterRabatt beroende på rabatten.
<code>Me.txtSummaEfterRabatt = Me.txtSummaInnanRabatt - (Me.txtSummaInnanRabatt * (Me.txtRabatt /100))</code>
Hoppas att detta hjälper dig.Sv: skriva in ett procenttal i en textbox som drar bort från Totalpriset i
Tusen tack ska du ha!
Det är tur att det finns dom som vill hjälpa andra :)
mvh // Jonny "zazze" SandströmSv: skriva in ett procenttal i en textbox som drar bort från Totalpriset i