Jag har en databas som loggar besökstat. Jag har ett datum fält när jag sätter in i tabellen med 'Insert into' så funkar det prima. Men när jag försöker göra update så funkar det inte alls.. hur ser koden ut som du kör för att köra denna sql-sats? Om du skriver: detta hjälper ingenting alls :( Pröva att sätta enkla apostrofer (') istället för brädgård (#) om datumet. hjälper inte... ALLTSÅ HELT OTROLIGT! Utan att jag har gjort ett dugg så har inställningarna på access.mdb plötsligt tappat write/ändra????Problem med Access, short date och update...
SQL statementet ser ut som följer
<code>
UPDATE besokare SET [datum]=#2003-11-03#,tid='09:28:26',besokare='',sida='/research/index.asp',ip='127.0.0.1',domanNamn='127.0.0.1',senasteDatum=#2003-11-03#,senasteTid='08:18:17',serverNamn='localhost',weblasare='Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; .NET CLR 1.1.4322)',antalGanger=2 WHERE IDBesokare=41
</code>
Felet jag får är:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
Felet ligger i datum fälten, byter jag till strings funkar det prima... har confat i access att det ska vara "short date" och att det är "0000-00-00;0;_" som mask.Sv: Problem med Access, short date och update...
<code>
sql = "......."
set con = server.createobject("adodb.connection")
con.open "provider= ......"
con.execute(sql)
set con = nothing
</code>
Vad händer då?Sv: Problem med Access, short date och update...
Sliter mitt hår över detta... vad jag än ändrar så funkar det inte..
Jag har testat följande två... samma fel...
<code>
SET objKoppla = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
strConnectionString = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ="& Server.MapPath("/")& databasMedPlacering
objKoppla.open strConnectionString
objKoppla.Execute(strSQLStrang)
</code>
<code>
SET objKoppla = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objKoppla.Provider="Microsoft.Jet.OLEDB.4.0"
objKoppla.Open Server.MapPath("/")& databasMedPlacering
objKoppla.Execute(strSQLStrang)
</code>Sv: Problem med Access, short date och update...
Access använder ' istället för #Sv: Problem med Access, short date och update...
börjar bli mer och mer övertygad över att felet ligger någonstans i access/jet
Frågat massor av folk och ingen framgång...Sv: Problem med Access, short date och update...
Hur är det möjligt.... Konstiga är att jag lyckades skriva till den några gånger med insert into UTAN att write/ändra var satt
Börjat backtracka för att se vad som har installerats och liknande men det *verkar* fungera nu...