Hej! Kanske jag kan ge något svar. Hej! Nja tänk efter.Det går inte att använda ''. Filen används redan
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Har frågat många men inte fått något bra svar.
På min sajt får jag och övriga besökare ibland följande felmeddelande:
Microsoft JET Database Engine fel '80004005'
Det går inte att använda ''. Filen används redan.
/sqlConnect.inc, line 5
Rad 5 i sqlConnect.inc är sista raden i koden nedan.
<%
set stugdatabas = server.createobject("ADODB.connection")
stugdatabas.mode = 2
Path = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=c:\domains\stugknuten.com\databas\stugknuten.mdb"
stugdatabas.Open(Path)
%>
När jag får felmeddelandet måste jag klicka Back i webbläsaren och sedan försöka igen och då brukar det fungera. Det verkar precis som felmeddelandet säger som att filen är upptagen men hur kan det bli så?
Databasen är Access 2000.
Jag mailade mitt webbhotell för att fråga om felmeddelandet kunde bero på dem. Jag fick då svaret "Access fungerar inte bra med stora databaser eller höga belastningar. Gissningsvis är många accessdatabaser öppna samtidigt på servern." Jag skrev då att jag tolkade detta som att de hade för många kunder som hade Access på en och samma server. Jag fick då svaret att "Vi har inte fått in några andra felrapporter och ditt felmeddelande är inte det som normalt dyker upp när man använder många databaser samtidigt."
Mina frågor är:
1. Beror det på webbhotellets server eller på min egen kod?
2. Är det vanligt att det blir så?
3. Bör jag isf byta webbhotell om de inte går med på att flytta min sajt, eller är det likadant på alla webbhotell?
4. Borde inte en Access databas klara av en sajt som har ca 12 000 besökare i månaden?
Blir verkligen tacksam om någon kan hjälpa mig att förstå vad detta beror på!
Mvh LenaSv: Det går inte att använda ''. Filen används redan
Först och främst, är du noga med att stänga dina object??
Jag har varit med om att det har brytet ner en server pg av det.
12000 i månaden säger igenteligen ingenting.
Frågan är, hur många är inne SAMMTIDIGT.
Microsoft själva säger att 5-6 skall kunna gå bra.
Jag har haft 50-60 sammtidigt inga problem
En vän till mig hadde ca 40 sammtigt i en Accessdatabas med över 400 000 poster.
Ditt felmedelande är inte unikt, men innan du rotar vidare med ditt webbhotel, så gå igenom din kod med "förstoringsglas".
Stäng alla dina object och sätt dem till nothing.Sv: Det går inte att använda ''. Filen används redan
Tack för ditt svar! Jag ska ta och lusläsa all kod.
Menar du att Microsoft säger att bara 5-6 st samtidigt ska gå bra? Det är ju ingenting egentligen.
Mvh LenaSv: Det går inte att använda ''. Filen används redan
Hur många trycker på knappen lägg till när det gäller ett inlägg?
Då menar jag EXACT!!
Knappast några, men det är vad Microsoft menar att 5-6 som sammtidigt uppdatera eller lägger in ett nytt "record".
När det gäller att enbart "titta" på information så är det inte så kritiskt, det går alltid att komma förbi.
Jag hoppas att du förstod vad jag menade med att stänga alla objecten?