Jag använder Access XP på två datorer och jag har testat följande på båda och samma fel uppkommer. Jag har nog inte svaret men det finns 2 format att skriva från en windows applikation till disk. Dels är det text men så finns även något som heter OEM. Beroende på vem som skall läsa filen så får man använda sig av ett av dessa format. Tack Pelle för ditt svar!Export av rapport till .txt
Jag skapar en rapport, vars text jag vill ha överförd till en textfil. Den ska se ut så här
<code>
Namn: Måns Månsson
Adress: Stjärnsköldsgatan 15
</code>
Jag vill alltså inte ha posterna överförda med avgränsare eller liknande, så export funkar inte så bra.
Jag har skapat en knapp på ett formulär med denna kod bakom
<code>
strNu = Format(Date, "yymmdd", vbFriday, vbFirstFourDays)
strFormat = "MS-DOS Text (*.txt)"
strFiltyp = ".txt"
strPath = Application.CurrentProject.Path & "\bt" & strNu & strFiltyp
stDocName = "rptKundid"
'alt 1 - inga å ä ö
DoCmd.OutputTo acOutputReport, stDocName, strFormat, strPath, True
'alt 2 - frågar efter format
'DoCmd.OutputTo acReport, stDocName, , strPath, True
</code>
Jag skulle vilja få det att funger som med koden i alt 1. Denna gör allt utan att jag behöver åtgärda något. Dock blir det felaktiga åäö i filen. Jag har även testat med acFormatTXT, som ger samma resultat.
Om jag för som i alt 2 så blir allt perfekt, men jag får välja format själv. Om jag i den rutan väljer text-format blir åäö korrket.
Var gör jag fel?Sv: Export av rapport till .txt
Windows är default OEM, men edit (windows edit) den läser i textläge och kommer därför inte att få rätt på åäö. Så mitt förslag är att se om det finns någon parameter som du kan ange som heter just OEM.
I vb finns ett windows API som heter OemToText och TextToOem som kan användas för att avhjälpa fel som dessa.
Vet inte om det ger något, men i alla fall en förklaring på varför det är som det är.Sv: Export av rapport till .txt
Det finns en parameter som kan ställas till Unicode i två varianter - men det hjälper inte heller...
Jag har sökt på lite olika ställen men hittar inte några inlägg om detta - konstigt om ingen annan reagerar... Fast det är klart, det är bara i Norden vi har åäö...