Hej! Jag har problem med en SQL-sträng. Jag har lagt upp en access-databas för att hantera uthyrning av varor. Det är trassligt att förklara, men jag försöker. Ditt problem verkar rätt likt detta:SQL-fråga
En order kan innehålla fler varor och en vara kan förekomma i flera ordrar, så jag har en tabell Varor, en tabell Order som bl.a. innehåller kolumnerna uthyrdfran och uthyrdtill, och en tabell Orderrad som innehåller de varor en order innehåller. Nu vill jag ta fram vilka varor som inte är uthyrda en viss tidpunkt, men jag lyckas inget vidare med det. Jag har försökt med
<("SELECT Varunr FROM Varor WHERE Varunrnr NOT IN (SELECT Varunrnr FROM Orderrad WHERE #"+fran+"# NOT BETWEEN Order.uthyrdfran AND Order.uthyrdtill AND #"+till+"# NOT BETWEEN Order.uthyrdfran AND Order.uthyrdtill);");>
Strängen fungerar till och med:
<("SELECT Varunr FROM Varor WHERE Varunrnr NOT IN (SELECT Varunrnr FROM Orderrad);");>
men sedan funkar det inte vad jag än gör. Har någon en bra idé om vad jag skall göra?Sv: SQL-fråga
http://www.pellesoft.se/development/forum/view.asp?msgid=113712&forumid=23&sum=1