hej! Förstå inte riktigt hur du hade gjort, men att komma åt en accessdatabas på en annan dator än den datorn som du kör din ASP-sida på är lite jobbigt... Tack, men det var inte riktigt det jag menade...databasåtkomst via internet..
jag har laggt min databas på företagets nätverk. Sedan har jag skapat en html sida via access guiden. Denna sida har jag sedan kopplat till våran internweb för åtkomst för andra. Men när man skall öppna sidan via vår internweb så får jag följande meddelande:
"Säkerhetsinställningarna på den här datorn tillåter inte till en datakälla på en annan domän"
men vi har bara en domaän här och hur skall jag konfigurerar explorer för detta.
Please someone help me
/phinalaSv: databasåtkomst via internet..
För att du skall få komma åt den måste din databas-dator dela ut den mapp där din databas ligger, sedan skall din webserver-dator mappa upp denna mapp så den blir som en "fysisk" disk på webservern, får väl säkert F:/G: eller nått.
Sedan skall du i din sökväg för att öppna databasen skriva g:\databas_mappens_sökväg\databasfiens_lnamn.mdb
Du skall nu kunna komma åt din access databas fast den inte ligger på din webserver...
- magnusSv: databasåtkomst via internet..
Jag kör ingen asp alls, utan kör en html sida som acces själv skapade. Dock så hade jag tur och fick hjälp av expert på jobbet...Det var inställningar i självaste IE 5.0 som skulle göras. Man måste lägga till intranetet som en säkerzon, samt att man måste tillåta att hämta data från en databas på en annan plats..
tack änndå för din hjälp
/phinala