Hej! Om näst sista siffran är udda så är det en man, om den är jämn är det en kvinna. Eftersom personnumret ligger lagrat som en sträng (finns väl inget annat vettigt sätt att lagra det på) så måste du plocka ut näst sista siffran: Ok, tack! Ska kolla på det där imorgon. Ja, jag hämtar allt direkt och sen sorterar. Tänkte på det senare att det är nog lite svårt att sortera direkt i SQL-frågan ;) . Det vore skillnad om jag bara skulle ha kvinnor t.ex. Du skulle ju kunna göra en fråga som ser ut så här,Vill kolla om det är man eller kvinna på personnummer!?
Har inte haft så mycket med Access att göra, så jag ställer frågan till er.
En arbetskamrat vill ta ut alla personer (personnr:xxxxxx-xxxx) och sortera mellan man och kvinna genom att titta på näst sista siffran.
Går det att sortera ut man och kvinna direkt i SQL-frågan i Access? Eller måste man göra någon sorts stränghantering efter hämtning för att sortera?
Tyvärr vet jag inte hur databasen ser ut just nu, så det kan jag inte hjälpa till med. Återkommer senare med mer info om det behövs.
Tack!Sv: Vill kolla om det är man eller kvinna på personnummer!?
<code>
select convert(int,substring('121212-1212',10,1))%2
</code>
returnerar 0=kvinna och 1=manSv: Vill kolla om det är man eller kvinna på personnummer!?
Sv: Vill kolla om det är man eller kvinna på personnummer!?
För kvinnor
<code>
SELECT PersonNr
FROM Personer
WHERE PersonNr Like "??????-??[0,2,4,6,8]?";
</code>
För män
<code>
SELECT PersonNr
FROM Personer
WHERE PersonNr Like "??????-??[1,3,5,7,9]?";
</code>
Vet inte om det är så optimalt men det funkar.
//
Janne