Hej!! Menar du att räknaren är ett autonumber-fält? Om du bara ska ha en räknare så ska du inte använda autonumber.Uppdatera räknaren!?
Jag har en tabell som bara innehåller en räknare. på detta vis kan jag generera unika nummer i mitt program. Men hur skriver jag för att uppdatera räknaren?. Jag ska ju inte lägga till någon data.
Provat följande:
adoRec.addNew
adoRec.Update
Det verkar som om att den kräver data att lägga in.
Tack på förhand
/TjockeSv: Uppdatera räknaren!?
I så fall kan du bara uppdatera den via nya poster.
Men vad jag vet så måste du använda ett till fält för att kunna skapa nya poster. Använd ett boolskt fält (Yes/No som tar minst plats) och ge den ett värde.
Ex:
<code>adoRec.addNew
adoRec!BoolsktFält = -1
adoRec.Update</code>
En variant är att använda två extra fält i tabellen, tidpunkt och användare. På det sättet kan du spara vem som skapade posten och när det var. Det kan vara bra att veta.Sv: Uppdatera räknaren!?
Jag brukar ha räknare i flera olika program.
T.ex. Fakturanummerserie. Då gör jag en tabell som jag kallar settings. I den har jag bl.a. fälten name och int_value.
Name="FaktID"
int_value=99876
När jag skapar ny faktura hämtar jag int_value för "FaktID" och ökar värdet med 1. Sen sparar jag det nya värdet på samma ställe. På så sätt får jag en räknare.
Jag tror följande sql ska fungera: "Update Tabell Set RäknarFält=RäknarFält+1". Alltså uppdatera räknaren. Men jag har inte testat så jag vet inte.
/Jörgen