Hej, Eftersom man kan länka in tabeller i access från andra databaser kan man lägga en tabell i varje databasfil och då kan varje tabell vara så stor (2 GB kanske det var, kommer inte ihåg). Om begränsningen är 32k objekt skulle man altså kunna ha flera databaser med 32k objekt i var och ett. <b>Om begränsningen är 32k objekt skulle man altså kunna ha flera databaser med 32k objekt i var och ett.</b> Tack det var ett bra svar.Var går gränsen för storhet på en access databas?
Jag undrar om någon kan upplysa mig om hur stora databaser man kan göra i access.
I hjälpen står 2G storlek på fil, 32k objekt och 255 samtidiga användare men hur mycket kan man göra med det?
Pellesoft tex har troligtvis inte 255 användare samtidigt men storleken på en access databas kanske räcker till en liknande typ av community eller?
Det jag undrar är om jag måste gå på SQL eller MySQL från början.
MVH
NiklasSv: Var går gränsen för storhet på en access databas?
/JohanSv: Var går gränsen för storhet på en access databas?
Pellesoft som har 14082 användare skulle kunna använda access?
En Databas med användar ID, en med ID+förnam, en med ID+e-post och så vidare
I så fall så kan ju jag undra varför folk använder MySQL när en access databas troligen räcker till de flesta applikationer förutom kanske Amazon.com och liknande?
Pellesoft är ju faktiskt ganska så flitigt använd.
Ett mindre komersiellt företags hemsida borde därför aldrig behöva SQL/MySQL.
Jag vill gärna ha råd från fler som har erfarenhet av detta.
Är det någon som vet utifall pellesoft är bygt på access databaser?
MVH
NiklasSv: Var går gränsen för storhet på en access databas?
Med objekt menas i detta fallet tabeller, forumulär, rapporter mm. Du kan alltså ha 32000 tabeller i en databas.
<b>Pellesoft som har 14082 användare skulle kunna använda access?</b>
Mängden data är inga problem alls.
<b>I så fall så kan ju jag undra varför folk använder MySQL när en access databas troligen räcker till de flesta applikationer förutom kanske Amazon.com och liknande?</b>
Även om det går att lagra de data som behövs är det prestandan som är problem med Access, det går långsamt med riktigt stora databaser samt när det är många som läser/skriver till den samtidigt.
<b>Ett mindre komersiellt företags hemsida borde därför aldrig behöva SQL/MySQL.</b>
Nej. En "normal hemsida" där det blir några få databashämtningar per sidvisning kräver inte så mycket från databasen. På en sådan hemsida klarar Access lätt flera tusen besökare om dagen (det finns givetvis undantag och sidan är väldigt databasintensiv eller om besökaren stannar länge, antal besök per dag är inget bra mått).
<b>Är det någon som vet utifall pellesoft är bygt på access databaser?</b>
Pellesoft.se kör MSSQL.
/JohanSv: Var går gränsen för storhet på en access databas?
Det innebär att jag kan använda access databas i början och först om det blir slött så måste jag skriva om lite kod. Jag antar att ökningen sker i lagom takt och att man efter en tid kan se när det är dags att skriva om databasbitarna.
MSSQL kostar en hel del och för mig som privatperson är det inte något alternativ. Kanske MySQL. Jag har dessutom sett att många asp.net webhotell erbjuder MySQL. men till dess så får det bli Access.
MVH
Niklas