Jag har ett litet problem med beräkningar i Access. Jadå, klart det går. Skapa två tabeller, en för inkomst och en för utgifter.Summering av fält i Access
Låt oss säga att jag skall göra en enkelt databas för att hålla koll på inkomster och utgifter. Jag använder mig av ett idfält, ett fält för datum, ett för förklarande text och ett fält för respektive in inkomster och utgifter.
Till denna tabell använder jag mig av ett formulär. På detta formulär vill jag, förutom att ha inmatningsfält för de ovanstående tabellfälten, även ha en summering för alla inkomster, utgifter samt ett saldo (differansen mellan in och ut). Matar man in en ny post så skall de olika summeringarna uppdateras.
Går detta att genomföra? I så fall, är det svårt? Behöver jag kanske ha nya fält i tabellen (eller i en kopplad tabell) för respektive summering? Hur funkar det i så fall?
Hoppas någon förstår vad jag är ute efter.
MVH
AndersSv: Summering av fält i Access
Du skapar en sql-sats som körs varje gång du visar formuläret - eller gör förändringar såsom addering av ny post. I denna skriver du något i stil med select sum(varde) from tblInkomst samt en för tblUtgift och visar resultatet som ditt saldo.