Hej! Access skapar en fil till i samma katalog med samma namna som databasen, minns inte extension men radera den. Det är den som någon slarvar med, antingen användare eller program. Det finns också den möjligheten att filen är öppnad exlusivt(tror jag det heter). Tack för detta! Det beror int epå detta kan jag säga! Varje gång en .mdb-fil öppnas skapar Access också en postlåsningsfil med samma namn men ändelse .ldb. Den innehåller information om vilka som har filen öppen. Formatet är oläsbart med de standardprogram jag använder Vi har en gemensam fil som vi öppnar från servern, även fast den inte är satt att öppnas exlusivt. Den funkar oftast att flera öppnar den och jobbar i den. Men ibland får vi felmeddelandet där!. Vilket jag mer förstår, men ännu märkligare är ju att den kan säga samma sak då en klient ska öppna en egen fil från sin mapp på servern. Jag har varit med om att Access inte gör sig av med sin postlåsningsfil Detta händer när en person öppnar databasen och gör designändringar, exempel öppna ett formulär i designläge. Ja, detta känner jag till och vet om problematiken kring! Hej igen gammal tråd men...Filen används?
Vi kör ett nätverk med office nätverksinstallationation.
Ibland då man försöker öpnna en databas i Access (vilken som helst) så får vi felmeddelandet:
Filen "Admin" används redan.
Sen kommer man inte längre! Access vägrar att öpnna någonting alls.
Någon som känner igen problemet?Sv: Filen används?
Sv: Filen används?
Det är förmodligen detta det beror på då. För jag har upptäckt att det skapas en fil med samma namn fast med attan format.....Tack för hjälpen..Sv: Filen används?
Jag har testat detta ganska omfattande och uteslöt detta som orsak....
Tack för tipset i alla fall!Sv: Filen används?
Jag har sett någonstans på något Access-forum (fast inte själv använt) att det finns kod för hur man kan läsa en .ldb-filer. Sorry att jag inte kan bistå med mer info.
Editerat:
Jag hittade en länk, sökte på ldb i forumet!
http://www.utteraccess.com/forumsSv: Filen används?
fastän själva Access har stängt. Det händer vid krascher, men ibland av
okänd anledning och då kan man bara deleta den från utforskaren.
Bästa Hälsningar
Folke LarssonSv: Filen används?
Då blir databasen låst för andra användare.
Försöker man däremot öppna ett formulär i designläge när andra användare har databasen öppen så får man meddelandet att man inte kan spara några ändringar på grund av att Access inte kan låsa databasen.Sv: Filen används?
Men det underliga är att man har fått felmeddelandet då man öppnar access och ska skapa en helt nu fil.....Alltså ingen som helst beröring kring andra filer.
Nu har det inte hänt på några dagar här så jag har haft svårt att undersöka alternativen.....Jag skulle vilja se vad som skapas på disken då felet uppträder!Sv: Filen används?
Jag undrar om vi läste det första meddelendet så noga. Det är alltså
en fil som heter admin.? som bänglar, men jag undrar om det verkligen
är postlåsningsfilen det är frågan om. Om databasen hater admin så
är nog saken klar. Annars så ?
Vet du ändelsen på filen admin?
Är det förresten en "vanlig" Access, en delad Access eller MSDE?
Jag kommer inte ihåg vilka filer som MSDE skapar. Är det en vanlig
Access och inte rör sig om postlåsningsfilen är det mysko.
Vad gäller postlåsningsfilen så brukar då jag kunna läsa den
i Notepad( min favorit-Microsoft-applikation ), åtminstone
vilka som håller låsen. Om det varit jag själv så har låsningsfilen
kunnat tas bort med utforskaren, annars har det varit bäst att
starta om datorn.
Bästa Hälsningar
Folke LarssonSv:Filen används?
Användaren måste ha skrivbehörighet för den katalogen där databasen ligger.