Hej, tänkte kolla om det är någon här som kan hjälpa en lekman med det här problemet. För att bli ägare kan du skapa en ny databas och importera alla objekt till den nya databasen. Jag löste problemet själv, men jag tycker ändå det var underligt att det kunde uppstå.Behörighet för användare/grupper --> PROBLEM!
Jag har en databas där jag inte kan ändra formulär-designen.
Direkt jag ska ändra i designen så får jag upp medelandet "Du har inte exklusiv åtkomst till databasen för tillfället. Om du gör ändringar är det inte säkert att du kommer kunna spara"
Jag har varit in under menyn "behörighet för användare/grupper" och tittat på de olika konton som jag har skapat.
Men kruxet är att jag har 100% administratörsrättigheter till databasen när jag loggar in som administratör, men jag står inte som ägare till den.
Där står det i stället <okänd>.
När jag ska ändra ägarskapet på databasen till administratör så går det inte eftersom självaste knappen "byt ägare" är nedtonad och går ej att klicka på. *djup suck*.
Om jag väljer Tabell under "Objektyp:" så är inte knappen nedtonad, men däremot när jag klickar på knappen "byt ägare" så får jag upp följande medelande:
"Du har inte behörighet att ändra ägare av 'tabellens namn'. Om du vill ändra ägare av ett databasobjek krävs behörighet att administrera objektet. Klicka på hjälp för mer information om behörighet och vem som kan ändra den."
Det 3:e och sista objektypen "Formulär" kan jag ta ägarskap över, men dock inte de 2 ovannämnda objektyperna (tabell & databas).
Snälla hjälp mig, vad ska jag göra?Sv: Behörighet för användare/grupper --> PROBLEM!
/JohanSv: Behörighet för användare/grupper --> PROBLEM!
Så här gjorde jag:
Tog fram en ny databas i Access.
Importerade data (genom menyn "Arkiv | Hämta externa data | importera".
Sen letade jag den databas som jag nyss hade så mycket problem med och importerade data från den.
Nästa steg så gäller det att markera alla dom objekt som man vill importera till den nya databasen, i mitt fall var det 20-talet tabeller och 1 formulär.
Sedan klickar man på den magiska knappen "OK".
Hipp whipps så har alla objekt importerats till den nya databasen.
Här har du nu 100% ägarskap och 100% administratörsrättigheter till databasen.
mvh // Jonny "nöjd lamer"