Hej! För att få en combobox så, måste du ställa in multiselect = true. När du visar listan kan du hålla inne shift och klicka på de poster du vill markera. Därefter behöver du iterera (loopa) igenom alla objekten och kontrollera vilka som är valda. Min Combobox finns i en resbokningsapplikation. Det jag ska välja i listan är rumstillägg. Oj, det gav mig inte mycket att gå vidare på. Det du alltså får göra är när du trycker spara - så får du i din programkod ta ut alla som är valda, eller är det ett formulär så vet jag faktiskt hj inte hur access sköter det. Tyvärr det är inte inom mitt kunskapsområde. Jag rekkomenderar att du skapar en tabell som innehålelr de olika rumsalternativen. Hej! Det finns ytterligare en tabell som jag kanske inte har nämnt. Som jag ser det behöver du två ytterligare tabeller. Combobox
Jag vill i en Combobox kunna välja värdena från 4 olika fält i en tabell.
Hur gör jag?
Att välja värdena från 4 olika poster tror jag att jag behärskar men
det är inte det jag vill.
Jag har provat att använda fältlista i "Typ av radkälla" men då får jag bara fram
fältnamnen och inte det som står i fältet.
Tacksam för all hjälp!
/Lars LantzSv: Combobox
<code>
Private Sub ListXX_AfterUpdate()
Dim Fltr$
Dim V As Variant
Fltr$ = ""
For Each V In ListXX.ItemsSelected
If Len(Fltr$) > 0 Then Fltr$ = Fltr$ + " OR "
Fltr$ = Fltr$ + "[Class]=" & ListXX.ItemData(V)
Next
If Len(Fltr$) > 0 Then
ComboXX.RowSource = "SELECT [Students].[Name] FROM Students WHERE " & Fltr$
Else
ComboXX.RowSource = "SELECT [Students].[Name] FROM R1"
End If
End Sub
</code>
/PelleSv: Combobox
Valen man har att göra är antingen enkelrumstillägg, dubbelrum med x-säng, familjerum eller 3-bäddsrum.
När man har valt så ska tillägget dvs. priset sparas i tabellen bokning.
Uppgifterna hämtas från tabellen resmål där varje post är ett resmål.
/LarsSv: Combobox
Sv: Combobox
Denna tabell kopplar du sedan till comboboxen (eller en listbox, är enklare att se multipla alternativ i en listbox).
När användaren har valt rätt rumstillägg, så körs en kod som räknar samman priset och sparar det i posten...
Men jag tycker det verkar lite märkligt upplägg. Om en bokning kan ha flera rum, så borde du även ha en tabell som innehåller dessa rum och då handlar det om lägga till poster i denna tabell istället.
Hör av dig om du behöver mer info...Sv: Combobox
Jag har en tabell med resmål. En post för varje resmål.
I resans pris ingår ett dubbelrum.
Vill man ha ett enkelrum eller familjerum i stället kostar det extra.
Då dessa tillägg varierar från resmål till resmål kan jag inte göra en
generell tabell med tilläggen.
Alltså måste tilläggen finnas i varje enskild post i resmålstabellen.
Ett fält med enkelrumstillägget, ett fält med familjerumstillägget osv.
När man sedan gör en bokning måste man välja ett av alternativen eller inget
om man ska ha dubbelrum.
Nämligen tabellen bokning. Där knackar man in de enskilda bokningarna.
Det kan ju finnas t.ex. 25 resenärer på samma resa.
När kunden ringer så måste han tala om vad han ska ha för typ av rum
och självklart vilket resmål han ska till först och främst.
Detta väljer man i resmålstabellen.
Det är jättesvårt att beskriva och förklara så att nån som inte har sett min databas
förstår vad jag menar.
Tabell TypAvRum innehåller de olika rumalternativen och har bland annat ett RumAlternativID.
Tabell TillåtnaRumAlternativPerResmål innehåller alla resmål och de rumalternativ som det resmålet kan ha, alltså ResmålID och RumAlternativID.
Ex: ResmålID RumAlternativID
1 2
1 3
2 1
2 3
3 2
Med hjälp av dessa två tabeller kan du skapa en fråga som ligger som grund till comboboxen. Comboboxen ska bara visa namnen på rumalternativen som det nuvarande resmålet kan ha.
Ex: ResmålId 1 ger alternativ 2 och 3.
När användaren har valt ett rumalternativ så sparar du id't för rummet i posten för den bokningens resmål.
Detta förutsätter att det bara kan finnas ett aktivt rumalternativ per resmål, när det har blivit bokat.