Själv öppnar jag databaskopplingen precis innan jag behöver hämta data och stänger den igen efter hämtning är klar. Självklart är det du som har rätt. Att ligga med en connection öppen hela tiden är väldigt oekonomiskt. Du skall öppna och stänga så fort det går. Det finns något som kallas connection-pooling och fungerar som så att om man stänger en tråd (connection från en klients sida) så frigörs denna tråd och således kan återanvändas av någon annan användare. Om ingen tråd släpps måste en ny tråd skapas.När öppnar ni databasen?
En annan lösning jag sett är att man öppnar kopplingen i global-filen när sessionen skapas och stänger den när sessionen avslutas.
Jag försöker övertala en kompis att inte köra med sessions-metoden, men han hävdar bestämt att gläppandet med kopplingen som jag förespråkar inte kan vara bra.
Jag såg att Pelle har konstaterat att Access klarar 64 öppnade kopplingar sedan säger den ifrån. Den senare lösningen av de två jag nämner måste ju innebära att har man en välbesökt hemsida kommer helt enkelt användare nr 65 inte in om 64 st sessioner redan är aktiva.
Öppnar/stänger man ofta kan ju besökarantalet vara mycket högre för alla användare laddar ju inte sidor exakt samtidigt.Sv: När öppnar ni databasen?
För varje tråd kan exempelvis 8 connections få plats, öppnas den nionde så skapas ytterligare en tråd och tar plats i minne på servern. Om man istället stänger fort kan kanske en enda tråd räcka för att täcka väldigt många anrop och på så sätt låter man servern effektivt arbeta mot databasen.
Stå på dig, aldrig ha connection öppen under hel session. Aldrig hålla recordset i en session, alltid stänga så fort det går.