Hej. du borde kunna ta Det här låter som en jättebra lösning tycker jag. Jag ska genast försätta det i rialitet.räkna antal dagar...
Jag sitter i Access2000 och har ett litet bekymmer jag vill lösa.
Ett form av jobbregister där personer finns angivna under datum Fro.m och To.m
Om jag använder mig av funktionen:
=DatumDiff("v";[Datum From];[Datum Tom])
Detta fungerar bra och den genererar antalet veckor!
Men den jobbar ju bara med sjudagarsintervaller. Så om personen bara har jobbat en vecka från måndag till fredag som då bara blir fem dagar så genereras ju ett nollresultat, vilket inte är speciellt lyckat
Likadant vill jag få fram antalet arbetsdagar under en tidsperiod. Där alltså inte lördag-söndag skall räknas med.
Är det möjligt att komma åt dessa funktioner?
Är tacksam om någon kunde titta på mitt dilemma.Sv: räkna antal dagar...
(datum from - datum tom) modolus 7 (modulus/mod/% är samma sak - bara olika program)
sen kolla om resten är mer än 0 - om den är det ska antalet veckor adderas med ett.
om du väljer att inte ta hänsyn till vanliga röda dagar (de kan du lägga in för hand i en egen tabell så du vet när de inträffar, vet nämligen inte om access har en egen funktion för det), kan du göra samma sak - beräkna antalet hela veckor (dvs inte använda dig av modulus - och multiplicera med fem. Sen får du kontrollera om ditt datumspann innehåller några av de registrerade helgdagarna (olika typer av firmor/organisationer har sina egna arbetsfria dagar, vilket inte alltid är det samma som röda dagar).
/EmmaSv: räkna antal dagar...
Det blir nog enklast att själv göra en lista över kalendern som skall användas!
Tack ska du ha Emma för ditt engagemang!
/Stellan