Jag har tagit över vba-kod från en annan programmerare som ej längre finns i huset. Vad innehåller NO-fältet i textfilen? No-fältet i textfilen innehåller antal, dvs siffror. Okej, lite frågor:Import skv-fil
VBA-koden importerar data från en semikolon-taggad text-fil till en temp-tabell i databasen. Från temp-tabellen kopieras sedan datat till ordinarie tabellen.
Alla kolumner importeras ok förutom en - NO där inget data kommer in (finns däremot i temp-tabellen).
Vba-koden som importerar text-filen ser ut så här:
DoCmd.TransferText acImportDelim, , "Tmp_Artiklar", TXTfil, True
Vba-koden som kopierar från temp-tabell till ordinarie tabell ser ut så här:
INSERT INTO ARTIKLAR ( FÖRETAG, KAT, SIDA, HJÄLP, ANSV, VGR, ARTNR, HJÄLPARTNR, STL, BENÄMNING, ÖSK, [NO], EFT, HÄRPRIS, ORD_UT_S )
SELECT FÖRETAG, KAT, SIDA, G_H, ANSV, VGR, ARTNR, HJÄLP, STL, BENÄMNING, ÖSK, NO, EFT, HÄRPRIS, ORD_UT_S
FROM Tmp_Artiklar;
Kolumnen NO i Tmp-Artiklar är definierad som:
Fältstorlek 50
Obligatorisk: Nej
Tillåt nollängd:Ja
Indexerat:Nej
Unicode-komprimering:Nej
IME Mode:Ingen kontroll
IME Sentence Mode:Inget
Kolumnen NO i Artiklar är definierad som:
Fältstorlek Långt heltal
Decimaler: Automatisk
Obligatorisk: Nej
Indexerat:Nej
Jag har prövat att ta bort [] i Artiklar, fungerar ej ändå.
Vad kan vara fel?Sv: Import skv-fil
Är NO-fältet i temptabellen ett textfält?
Du kanske skulle ändra det till numeriskt eftersom fältet i artiklar är det.
Är det så att det är för stora tal som gör att du inte får in värdena?Sv: Import skv-fil
Ja, NO-fältet i temptabellen är ett textfält, alla fält i temp-tabellen är text-fält.
Nej, talen är ej för stora, högst 6 siffror.
Jag skall pröva att sätta om NO-fältet i text-tabellen till tal.
Nej, det hjälpte inte heller.
Vad betyder [] runt NO?Sv: Import skv-fil
Har No importerats tidigare?
Har det plötsligt slutat fungera?
Har du provat importera en textfil med bara en rad?
Lite ideér.
Prova att ändra Temp-tabellens (med data i) No-fält till ett numeriskt fält. Protesterar Access så har du något fel i datan.
Jag misstänker att det är fel någonstans i datan till fältet No, så gå igenom textfilen och kontrollera den.